کد خبر: 030902144173
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامه

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ حفظ ارزش پول ملی با استقلال بانک ملی 

گروه بانک، بیمه و‌ بورس-ارزش پول به معنی این است که پول پس‌انداز شده یا دریافتی ماهیانه‌ی شما چه‌ میزان ارزش دارد و شما در مقابل خرج کردن پول‌تان چه چیزهایی می‌توانید به‌دست آورید.

اگر سرمایه خود را جمع کنید و یک پس‌انداز قابل توجه به وجود آورید، در انتها با مصرف کردن آن چه چیزهایی با چه میزان ارزش و بها بدست خواهید آورد؟ ارزش پول تحت تاثیر قدرت اقتصادی در ابعاد سیاست خارجه و سیاست داخلی ایران است و به هر میزان که تعاملات و روابط اقتصادی یک کشور بیشتر باشد، ارزش پول ملی هم بیشتر است.

قانون جدید بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار را به یک هیئت عالی تبدیل کرده و در این هیئت نقش دولت کاهش پیدا کرده است، به عبارت دیگر در این هیئت همچنان همکاری با دولت و نمایندگان دولت وجود دارد، اما نقشی که در دوره گذشته داشته‌اند کاهش یافته است.

دولت‌ها تمایل دارند تا بانک مرکزی را در اختیار بگیرند، در این شرایط این دو بازو که تعادل قیمت‌ها را به وجود می‌آورند، تبدیل به یک بازو می‌شوند که دو شاخه دارد، در نتیجه قدرت و اثربخشی که باید داشته باشد را از دست می‌دهند، به عنوان مثال در یک مقطع شورای پول اعتبار که در بانک مرکزی مستقر است، توسط دولت منحل شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا