«عصر اقتصاد» بررسی می کند؛ تهدید عربستان علیه آمریکا؛ «درد بزرگ» 

  کد خبر: 190302129381

گروه سیاسی- واشنگتن پست فاش کرد که محمد بن سلمان در بحبوحه اختلافات نفتی، آمریکا را به “درد بزرگ اقتصادی” تهدید کرد.

این روزنامه نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، واشنگتن را تهدید کرد زیرا که قصد داشت ریاض را به خاطر تصمیم کاهش تولید نفت مجازات کند.

این روزنامه توضیح داد، طبق یک سند محرمانه اطلاعاتی آمریکا، پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور پاییز گذشته متعهد شد که به دلیل تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت در بحبوحه افرایش بهای انرژی و نزدیک شدن سریع به انتخابات در آمریکا «عواقبی» را به عربستان سعودی تحمیل کند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور خاص تهدید کرد روابط بین دو کشور را قطع خواهد کرد و از این کشور انتقام اقتصادی خواهد گرفت.

در ملأ عام، دولت عربستان مودبانه از اقدامات خود از طریق بیانیه‌های دیپلماتیک دفاع کرده است؛ اما در خلوت، ولیعهد تهدید کرده که روابط چند دهه‌ای بین ایالات متحده و عربستان را تغییر داده و در صورت مقابله با کاهش‌ تولید نفت، هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی را بر واشنگتن تحمیل می‌کند.

بر اساس این سند محرمانه، ولیعهد سعودی با اشاره به اینکه “دیگر با دولت آمریکا معامله نخواهد کرد”، قول “عواقب اقتصادی قابل توجهی برای واشنگتن” را داد.

این سند محرمانه توضیح داد که مشخص نیست تهدید ولیعهد سعودی مستقیما با مقامات آمریکا مطرح شده یا از طریق استراق سمع الکترونیکی بوده است؛ اما در هر حال این موضوع تنش در قلب یک رابطه طولانی مدت مبتنی بر نفت در ازای امنیت را آشکار کرد.

در عین حال،سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنین گفت که عربستان سعودی کشوری مستقل است که می‌تواند در مورد اقتصاد خودش تصمیم بگیرد و به دیکته‌های کسی نیاز ندارد.

الکساندر پسکوف در مورد موضع ریاض در قبال نفت و انتقاد از آمریکا گفت: عربستان کشوری مستقل است که می‌تواند در مورد اقتصاد خود تصمیم بگیرد و نیازی به یادداشت و موعظه از هیچ‌کس از جمله آمریکا ندارد.

پسکوف افزود: “عربستان سعودی یک کشور مستقل، یک کشور مسؤول و یک بازیگر بسیار مهم در بازارهای انرژی بین‌المللی است. این دولت مستقل می‌تواند تصمیماتی بگیرد که بر اقتصاد خودش تأثیر بگذارد. هیچ‌کس، حتی ایالات متحده، نمی‌تواند در مورد چگونگی قرار گرفتن در این یا آن موقعیت سخنرانی و موعظه کند.”

خروج از نسخه موبایل