عصر اقتصاد بررسی می کند؛ سال ۱۴۰۲ سال رکوردشکنی‌ها در شرکت گل گهر

  کد خبر: 281202154663

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از جمله شرکت‌های بزرگ کشور و بازار سرمایه به شمار می‌رود و چندی پیش بر سرمایه اسمی‌ خود اضافه کرد.

به گزارش عصر اقتصاد، این شرکت بزرگ معدنی در نوزدهمین روز اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با برگزاری مجمع عمومی‌فوق العاده و تصویب حداکثری سهامداران، مبلغ سرمایه اسمی‌با افزایش ۵۰ هزار میلیارد ریالی از محل سود انباشته، به ۳۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت و مدیریت شرکت در یک اقدام جالب توجه، به فاصله چند روز پس از مجمع، افزایش سرمایه مذکور را به ثبت رساند که به نوعی رکورد در این زمینه محسوب می‌شود.

رکورد شکنی‌های شرکت گل گهر به همین مقدار و مبحث ختم نمی‌شود و بررسی اعداد و ارقام تولید و فروش و درآمدها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ رکوردهای بسیاری در این شرکت به ثبت رسیده است.

گزارش عملکرد منتشر شده بیانگر آن است که این شرکت طی ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری موفق به کسب درآمد حدود ۵۸۵ هزار میلیارد ریالی شده که تا همین جا رکورد درآمدزایی شرکت شکسته شده است؛ البته فروش یک ماهه اسفند را نیز باید به این مبلغ اضافه کرد تا میزان دقیق رکوردشکنی مشخص شود. لازم به ذکر است که در ۱۲ ماهه سال قبل درآمد شرکت نزدیک به ۵۰۵ هزار میلیارد ریال بود.

این میزان درآمد طی مدت سپری شده از سال جاری از محل تولید ۲۲ میلیون تن کنسانتره و گندله و فروش ۱۳ میلیون تن انواع محصولات به دست آمد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که عملکرد شرکت در فروش محصولات در بازار داخل بهتر از سال گذشته بوده و افزایش ۳ میلیون تنی و ۳۰ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه سال قبل داشته است.

تولید دو محصول کنسانتره و گندله در این سال به ظرفیت اسمی‌بسیار نزدیک شده؛ این میزان تولید در حالی رقم خورده که در سال جاری شرکت‌ها با محدودیت‌های بسیاری مواجه بودند و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان سرعت تولید را کاهش دادند. با همه این اوصاف شرکت گل گهر با مدیریت صحیح انرژی، مجال چندانی به این چالش نداد و شاهد هستیم که میزان تولید کنسانتره در مدت ۱۱ ماه از ۱۱ میلیون تن فراتر رفته و تولید گندله نیز مرز ۱۰ میلیون تن را درنوردیده است. در سال گذشته میزان تولید کنسانتره و گندله در حدود ۱۰ میلیون تن بود.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در آخرین برآورد خود پیش بینی فروش ۷۰۰ هزار میلیارد ریالی با حاشیه سود ناخالص ۲۹ درصدی برای سال مالی ۱۴۰۲ داشت که توانسته تا پایان بهمن ماه حدود ۸۳ درصد بودجه خود را پوشش دهد.

به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت سود خالص ۲۰۰ میلیارد ریالی در پایان سال در صورت‌های مالی این شرکت بزرگ معدنی بنشیند و در زمینه سودسازی نیز رکورد دیگری در این شرکت شکسته شود و سهامداران با خاطری آسوده روانه مجمعی دیگر اما؛ از نوع عادی سالیانه شوند و با تقسیم سود مناسب، سهم قابل توجهی از رشد عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۲ عایدشان شود.

خروج از نسخه موبایل