کد خبر: 301102154660
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

عصر اقتصاد بررسی می کند؛ شرکت گل گهر در اندیشه قطع وابستگی به دولت

تامین انرژی به یکی از چالش‌های بزرگ و مهم کشور تبدیل شده و هر سال وضعیت بدتر از سال‌های قبل است. از آن جایی که اولویت دولت حفظ انرژی منازل و ادارات است، به سراغ صنایع می‌رود و تولیدکنندگان را با محدودیت‌های مصرفی مواجه می‌کند و هر ساله شاهد هستیم که این محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش عصر اقتصاد ،قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان صنایع کشور را با چالش جدی مواجه کرده و تولیدات بسیاری از شرکت‌ها را با اختلال مواجه ساخته و در سالی که به نام مهار تورم، رشد تولید نامگذاری شده، شاهد افت تولیدات شرکت‌ها هستیم و در نتیجه آن، با کاهش عرضه افزایش قیمت‌ها را در این حوزه‌ها مشاهده می‌کنیم.

در این میان هستند شرکت‌هایی همچون شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که با وجود محدودیت‌های انرژی، نه تنها سطح تولید خود را حفظ کردند بلکه رکوردهای سال‌های قبل را نیز شکستند.

این شرکت بزرگ معدنی در ۱۰ ماهه منتهی به دی سال جاری بالغ بر ۲۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و گندله تولید کرده که ۲.۶ میلیون تن معادل ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

محدودیت‌های اعمالی دولت بر مصرف انرژی از یک سو و افزایش نرخ حامل‌های انرژی از سوی دیگر فشار مضاعف به شرکت‌ها وارد کرده است.

شرکت گل گهر در مدت یاد شده بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد ریال هزینه انرژی متحمل شده؛ در حالی که در ۱۰ ماهه سال قبل ۱۲ هزار میلیارد ریال بابت آب، برق و گاز هزینه پرداخت کرده بود.

این شرکت جهت حل و فصل این چالش مهم و اثرگذار بر درآمدزایی و سودآوری، خود دست به کار شده و در نظر دارد با اجرای چند برنامه و طرح، اندکی از فشار ناشی از قطعی برق و گاز و محدودیت مصرف آب را کاهش دهد و به اصلاح خودتامینی انجام دهد.

در راستای جبران محدودیت مصرف گاز در زمستان، پروژه خط انتقال گاز ۲۴ اینچ انشعاب از خط ارسنجان – پاریز به منطقه گل گهر در حال اجرا است و پیش بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد. برای این پروژه سرمایه گذاری ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و ۲۷ میلیون یورویی درنظر گرفته شده است.

«کگل» قصد دارد با سرمایه گذاری به مبلغ یک هزار میلیارد ریال و ۲۲ میلیون یورو بخشی از برق مورد نیاز خود را از طریق راه اندازی پروژه نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی تامین کند و برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال ۱۴۰۲ این پروژه نیز به بهره برداری می‌رسد.

علاوه بر این، جهت کنترل چالش آب مصرفی کارخانه‌ها، پروژه فاز ۳ بازیابی آب مجتمع گل گهر را کلید زده که تاکنون بالغ بر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می‌شود تا تیر ماه سال آینده تکمیل شود.

همچنین پروژه احداث نیروگاه موتور گاز سوز ۱۵ مگاواتی را در سال جاری کلید زد و اکنون ۷۵ درصد پروژه تکمیل شده و تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

در مجموع، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی کشور و منطقه، تامین انرژی و خوراک خطوط تولید کارخانه‌های خود را از طریق پروژه‌های ذکر شده تامین خواهد کرد تا بدین ترتیب وابستگی کمتری به منابع ملی داشته باشد و ضمن کاهش هزینه‌های انرژی، روند تولید از ثبات بیشتری برخوردار باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا