کد خبر: 170202126491
اقتصادجهانروزنامهسیاست

«عصر اقتصاد» بررسی می کند؛ گروه واگنر در اوکراین چه می کند؟

گروه سیاسی- گفته می شود که ده ها هزار مزدور برای روسیه در اوکراین می جنگند. بیشتر این افراد زیر نظر سازمانی به نام “گروه واگنر” فعالیت می کنند که به نوعی ارتش پنهان روسیه در عملیات نظامی در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می شود.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، گروه واگنر در حال حاضر فرماندهی ۵۰۰۰۰ جنگجو در اوکراین را بر عهده دارد و به یکی از بخش های کلیدی جنگ در اوکراین تبدیل شده است.

این وزارتخانه می گوید که گروه واگنر از سال ۲۰۲۲ استخدام تعداد زیادی نیرو را آغاز کرد زیرا روسیه برخلاف پیش بینی های اولیه در تصرف کامل اوکراین ناموفق بود و با طولانی شدن جنگ، در جمع‌آوری نیرو برای ارتش خود نیز با دشواری مواجه شده است.

به گفته شورای امنیت ملی آمریکا، بخش قابل توجهی از نیروهای روسیه در اوکراین افرادی هستند که از زندان های روسیه روانه میدان جنگ شده اند.

پیش از حمله ارتش روسیه به اوکراین، تصور بر این بود که گروه واگنر حدود ۵۰۰۰ نیرو در اختیار دارد. آنها عمدتا سربازان باتجربه سابق به ویژه از هنگ های نخبه و نیروهای ویژه روسیه بودند.

اگرچه نیروهای مزدور در روسیه غیرقانونی هستند، گروه واگنر در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک شرکت ثبت شد و دفتر مرکزی جدید خود را در سن پترزبورگ افتتاح کرد.

به گفته دکتر ساموئل رامانی، از اندیشکده موسسه رویال یونایتد سرویسز (Royal United Services Institute)، گروه واگنر به طور آشکار در شهرهای روسیه عضوگیری می کند، تبلیغات آن روی بیلبوردها دیده می شود و در رسانه های روسی از آن به عنوان یک سازمان میهن‌پرست نام برده می شود.

اخیرا، گروه واگنر در تلاش های روسیه برای تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین مشارکت چشمگیری داشته است.

پس از این که روسیه مدعی شد که شهر سولدار در نزدیکی باخموت را تصرف کرده است، بر سر این که چه کسی باید اعتبار این پیروزی را کسب کند بین وزارت دفاع روسیه و گروه واگنر بحث در گرفت.

در ابتدا، وزارت دفاع روسیه اشاره ای به حضور گروه واگنر در جنگ با اوکراین نداشت. اما سپس پذیرفت که نیروهای این گروه نقشی شجاعانه و فداکارانه در این جنگ ایفا کرده اند.

بر اساس پژوهش های بی‌بی‌سی در مورد گروه واگنر، نقش یک افسر سابق ارتش روسیه به نام دیمیتری اوتکین (Dmitri Utkin) در شکل‌گیری این گروه برجسته می شود.

دیمیتری اوتکین یک کهنه سرباز جنگ روسیه در چچن است. گمان می رود که وی نخستین فرمانده میدانی گروه واگنر بوده و نام این گروه را از شناسه تماس رادیویی سابق خود گرفته است.

یوگنی پریگوژین (Yevgeny Prigozhin) مدیر گروه واگنر، یک الیگارش روس است که به دلیل فعالیت در زمینه رستوران‌داری و تامین غذای کاخ کرملین با نام مستعار “سرآشپز پوتین” شناخته می شود.

به گفته تریسی جرمن، استاد درگیری و امنیت در کینگز کالج لندن، نخستین عملیات گروه واگنر به سال ۲۰۱۴ و در جریان کمک به روسیه برای الحاق منطقه کریمه به خاک این کشور انجام شد.

پروفسور جرمن با اشاره به سربازانی با یونیفورم هایی بدون هیچ نشان مشخص که در خیابان های کریمه ظاهر شدند، می گوید، گمان می رود نیروهای این گروه برخی از “مردان سبز کوچک” بودند که منطقه را اشغال کردند.

گمان می رود که گروه واگنر در هفته های پیش از تهاجم اخیر روسیه به اوکراین نیز حملاتی را با پرچم دروغین انجام داد تا بهانه برای حمله به این کشور در اختیار کرملین قرار بگیرد.

فرمانده گروه نظامی روسی واگنر در پیامی گفت: پشت سر ما باخموت است و تنها حدود ۲.۵ کیلومتر مانده تا به کنترل ما درآید.

«یوگنی پریگوژین» موسسه گروه نظامی واگنر امروز (شنبه) در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت که نیروهای مسلح اوکراین روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن را به باخموت می‌آورند و هر روز به همین تعداد نیرو از دست می‌دهند.

پریگوژین در این پیام گفت: «پشت سر ما باخموت است. تقریبا ۲.۵ کیلومتر باقی مانده است و شهر گرفته خواهد شد.»

رئیس گروه واگنر ادامه داد: «دشمن روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تن را می‌آورد، آنها روزانه تقریبا همین تعداد را از دست می‌دهند. واحدهای واگنر به صورت همگام کار می‌کنند.

دشمن از مهمات توپخانه دریغ نمی‌کند. تعداد زیادی خودروهای زرهی مختلف ساخت خارج ظاهر شده است و همچنین تعداد زیادی پهپاد. دشمن به خوبی مجهز است، به خوبی آموزش دیده است، مانند یک واحد عمل و مقاومت می‌کند، بنابراین ما به پیش می‌رویم.»

این در حالیست که پریگوژین روز جمعه با انتشار چند پیام ویدیویی اعلام کرد که نیروهایش در تاریخ ۱۰ ماه مه (۲۰ اردیبهشت) از شهر کلیدی باخموت خارج خواهند شد و در مدتی که نیروهایش بهبود پیدا می‌کنند، از ارتش روسیه می‌خواهد تا کنترل مواضع آن‌ها را در این منطقه به ‌دست بگیرد.

سرویس مطبوعاتی پریگوژین در تلگرام ویدیویی را به همراه نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزارت دفاع روسیه منتشر کرد که براساس آن رئیس واگنر از اینکه نیروهایش «مهمات کافی دریافت نکرده‌اند و دیگر قادر به ادامه نبرد نیستند»، شکایت کرد.

در واکنش به این صحبت‌ها، کرملین گفت که در این مورد مطلع شده اما اظهارنظر بیشتری نکرد.

یکی از ویدیوهایی که پریگوژین روز جمعه منتشر کرد، حدود دو کیلومتری مرکز باخموت را نشان می‌داد. شبکه خبری بی‌بی‌سی ویژگی‌های میدانی، از جمله ساختمان‌ها و دکل‌ها را با تصاویر ماهواره‌ای از این مکان تطبیق داده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا