کد خبر: 301002154659
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

عصر اقتصاد گزارش می دهد؛ بازار به قبضه گل گهر درخواهد آمد

منطقه گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی در منطقه شناخته می‌شود که دارای قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است.

به گزارش عصر اقتصاد، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در این منطقه است و حضور پررنگی در سیاست‌گذاری و مدیریت منطقه دارد. این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید بیش از ۱۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله بزرگترین تولیدکننده کشور به شمار می‌رود و با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه‌سازی خطوط تولید، چشم انداز تولید بیش ۳۰ میلیون تن محصول ترسیم شده است.

این شرکت به منظور توسعه زنجیره ارزش خود با تاسیس شرکت‌های فولادی نظیر شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر سهم خود را در تولید محصولات فولادی نظیر آهن اسفنجی افزایش داده و در آینده نه چندان دور با تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی این زنجیره را تکمیل خواهد کرد و به این ترتیب، گل گهر به اولین منطقه در ایران تبدیل خواهد شد که کلیه فرآیند تولید از معدن تا محصول نهایی را در خود جای می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ معدنی در ۱۰ ماهه منتهی به دی سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و ۱۰ میلیون تن گندله تولید کرده است. میزان تولید کل محصولات در مدت یاد شده ۲.۶ میلیون تنی معادل ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

از محصولات انبار شده و تولید شده، در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱.۵ میلیون تن در بازار داخل و ۷۵۶ هزار تن در بازارهای خارجی به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱.۸ میلیون تنی معادل ۱۷ درصدی را شاهد هستیم.

نتیجه عملکرد این غول معدنی کسب درآمد فروش ۵۳۸ هزار میلیارد ریالی است که ۷۲ درصد بیشتر از ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ است و از کل فروش سال قبل نیز پا را فراتر گذشته و ۱۰ ماهه موفق شده رکورد درآمدهای عملیاتی سال قبل را بشکند.

با این اوصاف، همانطور که در صورت‌های مالی ۹ ماهه به چشم آمد و رشد ۴۲ درصدی سود خالص نسبت به ۹ ماهه سال قبل عیان شد، انتظار می‌رود در پایان سال رشد سودآوری مطلوب و قابل توجه باشد و سهامداران شرکت از این موضوع با وجود حال ناخوش بازار سرمایه کشور، اندکی منفعت و سود کسب کنند و عملکرد مثبت «کگل» در امر تولید، فروش، درآمدزایی و سودآوری روی تابلوی معاملات سهام شرکت نیز اثر خود را نمایان سازد.

شرکت گل گهر پروژه توسعه کارخانه گندله سازی شماره ۱ و۲ را با سرمایه گذاری ریالی به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و ارزی ۶۰.۸ میلیون یورویی به اجرا درآورده که تاکنون بالغ بر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد. برآورد می‌شود این پروژه تا پیش از پایان آذر ماه سال آینده تکمیل و راه اندازی شود.

به علاوه، پروژه توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره نیز در دست اجرا دارد و در مجموع، با راه اندازی این پروژه‌ها، ظرفیت تولید افزایش خواهد یافت و با توجه به کیفیت مطلوب تولیدات گل گهر، می‌تواند بازارهای بیشتری را در دست بگیرد و سهم بازار خود را در داخل و خارج افزایش دهد.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ها طی سال‌های آتی نوید روزهایی روشن و پربازده را به سهامداران و سرمایه گذاران این شرکت معدنی می‌دهد و سهامداران می‌توانند با خیال راحت نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری خود در این شرکت داشته باشند و قطعا با بهبود وضعیت بازار سهام، عایدی آن‌ها رشد مضاعف خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا