کد خبر: 04050193472
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیکشاورزی

عضو شورای ملی زعفران مطرح کرد؛هشدار درباره افزایش تولید زعفران اتویی در کشور

عضو شورای ملی زعفران نسبت به افزایش تولید زعفران اتویی در کشور هشدار داد و گفت: تولید این زعفران به جای نوع اصیل آن، خدمات ناخواسته به رقبا و مرگ تدریجی زعفران ناب ایرانی است.

اقتصاد آنلاین؛ حسینی، عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره آنچه در حال رخ دادن برای زعفران اصیل ایرانی است، اظهار کرد: تولید زعفران اتویی چند سال پیش با سفارش دلالان چینی باب شد و با کمرگ شدن حضور آن ها در بازار در پی شیوع ویروسی کرونا، کمتر شد.

وی ادامه داد: اما حالا بار دیگر شاهد افزایش تولید این نوع زعفران برای صادرات هستیم که می تواند تهدیدی برای خوشنامی و اصالت زعفران ایرانی باشد.

حسینی با تاکید بر اینکه تولید زعفران اتویی با هدف سودجویی بیشتر انجام می شود، گفت: این نوع زعفران وزن بیشتری دارد و آراسته تر است اما، هیچگاه نمی تواند ویژگی های زعفران اصیل ایرانی که در بازار جهانی شناخته شده است را داشته باشد.

وی در توضیح مشخصات زعفران اتویی، اظهار کرد: در روش سنتی از ایام قدیم زعفران در تالارهای روی یک تکه پارچه تمیز پهن شده تا خشک شود و پس از جداسازی و پاک شدن به بازار ارائه می شود‌، اما در روش اتویی زعفران تحت فشار دستگاه خشک می شود.

حسینی تصریح کرد: اگر زعفرانی به صورت دستی خشک شود، از آنجایی که این فرایند کاملا دستی انجام می شود، به احتمال خیلی زیاد، شاخه زعفران کاملا صاف نبوده و فرخوردگی های مختلفی در آن دیده می شود اما، زعفرانی که با دستگاه خشک شود، زعفران صاف تر و خوشگل تری به حساب می آید که به آن  اتویی می گویند.

وی معتقد است؛ شاید تصور شود که، ظاهر مناسب می تواند بازار پسندی بیشتری برای محصول به همراه داشته باشد اما، واقعیت این است تولید زعفران اتویی تنها با هدف سودجویی بیشتر است و منتج به از دست رفتن اصالت یک محصول با قدمت طولانی می شود.

به گفته وی؛ برخی محصولات در دنیا به دلیل اصالت و روش های خاص در تولید آن جایگاه خود را در دنیا پس از صدها سال حفظ کرده اند و زعفران ایران یکی از این محصولات است.

حسینی یادآور شد: زعفران از گران ترین ادویه جهان است که به رغم تولید در سایر کشورها همچنان نوع ایرانی آن به عنوان کیفی ترین زعفران دنیا شناخته می شود که علاوه بر رقم آن به روش عمل آوری آن نیز مربوط می شود.

این عضو شورای ملی زعفران افزود: زعفران یکی از مهمترین منابع ارزی کشور ایران در تجارت غیر نفتی است که تاثیر زیادی در رونق اقتصاد کشاورزی دارد، لازم است هر اتفاقی در تولید این محصول، حساب شده باشد و مسئولان نسبت به آن حساس باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا