کد خبر: 160403165162
اقتصادبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانیاعلام سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در باروک؛

عضو هیئت مدیره تکنوتجارت: مشارکت بانک تجارت با کسب‌وکارها نشانه بلوغ است

در سومین روز نمایشگاه الکامپ، سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در باروک اعلام شد. در پی این سرمایه‌گذاری، مشتریان سرویس «کسب نو» بانک تجارت می‌توانند به اعتبار بانک و بدون نیاز به پرداخت نقدی، از تامین‌کنندگان کالا و شرکت‌های پخش خرید کنند.

در این مراسم که در محل غرفه تفتا واقع در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بین المللی برگزار شد، علی اخوان، عضو هیئت مدیره شرکت تکنو تجارت؛ امیر حکیمی، مدیر محصول و سرگروه کارشناسی توسعه محصول و زنجیره ارزش در اداره بانکداری اصناف بانک تجارت و امیرمسعود پورهاشم، مدیرعامل باروک حضور داشتند و خبر سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در باروک را اعلام کردند. به موجب این سرمایه‌گذاری، تکنوتجارت به عنوان بازوی نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر بانک تجارت، سهامدار ۲۰ درصدی باروک شد.

علی اخوان، عضو هیئت مدیره شرکت تکنوتجارت با بیان مقدمه‌ای از هدف و حوزه‌های فعالیت این شرکت گفت: مجموعه تکنوتجارت که بازوی سرمایه‌گذاری بانک تجارت در شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌‌های سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار‌های نوآور است، در قالب یک هاب ارتباطی وارد عمل می‌شود و این بانک را به کسب‌وکار‌های بیرونی متصل می‌کند. اخوان ادامه داد: تلاش ما در تکنوتجارت ایجاد هم افزایی برای انتفاع تمامی ذی‌نفعان است و لازمه تحقق چنین هدفی اتصال مداوم ما به شرکت‌‌های حوزه نوآوری و بخش‌‌های مختلف بانک تجارت است.

عضو هیئت مدیره تکنو تجارت در تشریح همکاری اخیر خود با مجموعه باروک گفت: در بررسی انجام شده از این مجموعه، ایده ارائه‌شده را جذاب و مرتبط با اداره مشتریان اصناف بانک دانستیم و موافقت لازم برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک بانک تجارت با این مجموعه جلب شد.

در ادامه این جلسه امیر حکیمی، مدیر محصول و سرگروه کارشناسی توسعه محصول و زنجیره ارزش در اداره بانکداری اصناف بانک تجارت، توافق انجام‌شده میان بانک و باروک را در راستای پیاده سازی استراتژی‌‌های کلان بانکی برای افزایش وفاق و تعامل با مشتریان صنفی بانک دانست. او ادامه داد: چنین مشتریانی، مدتها در قالب مشتری حقیقی فعالیت می‌کردند و اکنون در قالب مفهوم جدیدی با عنوان فعال صنفی در بانک تجارت تعریف می‌شوند. در تلاشیم تا خدمات بهتری به این دسته مشتریان ارائه دهیم.

حکیمی ادامه داد: در راستای تحقق چنین هدفی، این نیاز وجود داشت تا محصولاتی به داشبورد شعب اضافه شود تا ابزار‌های لازم برای رسیدگی به نیاز این دسته از مشتریان فراهم شود. او محصول کسب نو را از جمله موارد طراحی‌شده برای این هدف دانست و اذعان کرد: با این محصول حضور بانک در بازار هدف محصولات FMCG پررنگ خواهد شد. در واقع در یک سمت تامین‌کنندگان اقلام قابل فروش در واحد‌های صنفی سوپرمارکتی و هایپرمارکت‌ها قرار دارند و در سمت دیگر بانک که مایل است در قالب تامین‌کننده اعتبار لازم برای خرید کالا از شرکت‌های پخش وارد عمل شود. حالا در این میان نیازهایی مانند تعدیل نرخ سود تسهیلات بانکی و تبدیل آن به عدد جزئی کارمزد نیز وجود دارد که اقدامات لازم برای تحقق آن انجام می‌شود.

حکیمی با اشاره به اینکه هدف از ارائه محصول کسب نو، بهبود حضور بانک در بازار محصولات تندمصرف است گفت: فرآیندهای این همکاری به گونه‌ای تعریف شده اند که در نهایت رضایت هر سه طرف یعنی بانک، تامین‌کنندگان محصول و واحدهای صنفی سوپرمارکتی فراهم می‌شود.

سرگروه کارشناسی توسعه محصول و زنجیره ارزش در اداره بانکداری اصناف بانک تجارت در تشریح انگیزه‌های همکاری بانک با باروک گفت: «در بسیاری مواقع این نیاز حس می‌شود که از ظرفیت‌های بیرونی بانک کمک گرفته شود. او ادامه داد: به همین دلیل تکنوتجارت سهامدار باروک شد و ترتیبی اتخاذ شد که خلاهای نرم افزاری و سخت افزاری موجود در کسب نو پوشش داده شود. کسب‌نو، محصول بانک تجارت برای کسب‌وکارهاست و در آن، خرده‌فروشان، عمده فروشان و هایپرمارکت‌ها می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان با اعتبار بانک تجارت خرید کنند.

حکیمی تاکید کرد: اکنون و با آغاز طرح کسب نو، بخشنامه‌های این طرح به شعب بانک ابلاغ شده و در ادامه برنامه داریم تا با چند جلسه آموزش تخصصی، کارکنان شعب را نسبت به ابعاد مختلف این طرح توجیه کنیم. او ادامه داد: در مجموعه بانک و بانکداری اصناف پیگیر برطرف کردن نیازها، تجهیز واحدهای صنفی و صدور کارت‌های اعتباری خاص هستیم. در کنار این‌ها، لازم است شرکت‌های تامین‌کننده نیز به پوزهایی مجهز شوند که تامین و توزیع آنها بر عهده باروک است.

در بخش بعدی این جلسه نیز امیرمسعود پورهاشم، مدیرعامل باروک ضمن ابراز خرسندی از سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در این شرکت گفت: باروک یک بازارگاه اعتباری است که برای اولین بار توانسته‌ است Embedded Finance را در کشور عملیاتی کند.

وی با اشاره هدف‌گذاری بانک تجارت برای ارایه خدمات بانکی پلتفرم‌محور گفت: در این فرآیند بانک تجارت در نقش صدور و گارانتی اوراق عمل می‌کند و باروک در کنار بانک اکوسیستمی را شکل داده که در آن واحدهای صنفی بتوانند در لحظه خرید از اعتباری که بانک برای تامین مالی کسب‌وکارها اختصاص داده، استفاده کنند.

مدیرعامل باروک اعلام کرد: اکنون نزدیک به ۱۰هزار واحد صنفی در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند و تا امروز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کسب وکارها تخصیص داده شده است. شرکت پخش گلستان اولین شرکتی است که همکاری با آن عملیاتی شد؛ در هفته آینده دو شرکت پخش دیگر نیز به مجموعه تامین‌کنندگان کالایی طرف قرارداد با باروک اضافه می‌شوند و احتمالا ظرف سه ماه آینده، تعداد این شرکت‌ها به ۱۰ مورد خواهد رسید.

پورهاشم در ادامه گفت: اکنون باروک در استان‌های تهران و البرز فعالیت خود را آغاز کرده و با اضافه شدن تدریجی استان‌های دیگر، تا قبل از پاییز امسال کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

در بخش پایانی این رویداد، علی اخوان، عضو هیئت مدیره تکنوتجارت بر اهمیت مشارکت بانک تجارت در چنین طرح‌هایی تاکید کرد و گفت: این‌گونه همکاری‌ها نشان‌دهنده سطح بلوغ بالای بانک تجارت در تعامل با اکوسیستم نوآوری است که این بانک را قادر می‌کند با توسعه کسب‌وکارهای دیگر، به رونق کسب‌وکار خود نیز کمک کند. او تصریح کرد با شکل‌گیری چنین همکاری‌هایی تمامی ذی‌نفعان منتفع می‌شوند و ابراز امیدواری کرد که در ادامه و با توسعه محصولات و ابزارهای جدید این روند ادامه یابد و زنجیره ارزش بانک بیش از پیش توسعه پیدا کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا