کد خبر: 18020025371
روزنامهکشاورزی

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیب‌زمینی: انباشت سیب‌زمینی محصول الگوی کشت غلط وزارت کشاورزی است

عضو هیات‌مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان سیب‌زمینی معتقد است الگوی کشت غلط وزارت جهادکشاورزی مسبب مشکلات کشاورزان سیب‌زمینی‌کار است چراکه در برنامه‌های ارائه شده، کشاورز فدای بخش بازار و مصرف‌کننده می‌شود.

رحیم نیازی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به مشکلات اخیر کشاورزان سیب زمینی کار، اظهار کرد: گفته می‌شود کشاورزان مقصر مشکلات پیش آمده به دلیل عدم اجرای الگوی کشت هستند در حالی که الگوی کشت غلط وزارت جهادکشاورزی دلیل اصلی مشکلات کشاورزان است.

او یادآور شد: الگوی کشت برنامه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی است که به شکل سهمیه‌بندی تولید به ادارات جهادکشاورزی هر استان ابلاغ می‌شود.

نیازی ادامه داد: الگوی کشت از طریق ادارات جهادکشاورزی به کشاورزان منتقل می‌شود و شرط دریافت خدمات را اجرای آن در نظر می‌گیرند.

به گفته او شرکت خدمات حمایتی کشور که وظیفه تامین نهاده‌های کشت مانند کود و سم برای کشاورزان را دارد، تنها به کشاورزانی نهاده تحویل می‌دهد که الگوی کشت ابلاغی را رعایت کنند.

نیازی تصریح کرد: اما الگوی کشتی که به آن‌ها داده می‌شود همواره با نگاه به بازار و مصرف‌کننده است و کشاورزان کمتر در آن دیده می‌شود.

او با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای فرار از چالش احتمالی بازار کشاورز را فدا می‌کند، افزود: برای جهادکشاورزی چندان اهمیتی ندارد که کشاورزان چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

سیاست این وزارتخانه بیش از هر چیز این است که رقم‌های بالا رفتن تولید را اعلام کند و مصرف کننده را با اشباء بازار از محصول ساکت نگه دارد.

نیازی یادآور شد: هزینه تولید در سال‌جاری بیش از هر سال دیگری برای کشاورزان افزایش یافته است به نحوی که برای هر بخش ۳ تا ۴ برابر بیشتر پول پرداخت می‌کند.

او افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت کیسه، افزایش ۳ تا ۴ برابری حمل و نقل و افزایش ۲ برابری دستمزد از نمونه‌های برشمرد که موجب بالا رفتن هزینه‌های تمام‌شده تولید سیب‌زمینی‌کاران در سال جاری شده‌اند.

نیازی اظهار کرد: همیشه در زمان بیش‌بود تولید انگشت اتهام را به سمت کشاورزان می‌گیرند و هیچکس از آن‌ها نمی‌پرسد الگوی کشت بر چه اساسی نوشته شده است؟ وزارتخانه برای کاهش هزینه‌های تولید چه کرده است؟ چرا سال‌هاست دچار قصه تکراری مازاد تولید و عرضه و نبود نظارت هستیم؟ چرا هیچگاه آمار دقیق و روشنی از تولید و بازار ارائه نمی‌شود؟

او با بیان اینکه کم‌کاری مسئولان موجب شده شاهد از دست رفتن منابع ارزشمند آب، خاک و زمان باشیم، گفت: این منابع یا جبران‌پذیر نیستند یا جبران آن‌ها بسیار سخت است، اما به نظر می‌رسد از دست رفتن این سرمایه‌های ارزشمند برای مسئولان اهمیت زیادی ندارد

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا