کد خبر: 15060199998
انرژیجهان

عقبگرد نفت در برابر کاهش نمادین تولید اوپک پلاس

قیمت نفت پس از رشد سه درصدی که روز گذشته درپی توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید اکتبر به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز داشت، اوایل معاملات روز سه شنبه کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۳۳ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۵ دلار و۴۴ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۸۹ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید و دو دلار و ۲۶ سنت معادل ۲.۶ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات جمعه، افزایش نشان داد. بازار آمریکا روز دوشنبه به مناسبت روز کارگر تعطیل بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که اوپک پلاس خوانده می شوند، در نشست روز دوشنبه تصمیم گرفتند افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید در سپتامبر را معکوس کنند. پیش‌تر، عربستان سعودی و تولیدکنندگان دیگر نسبت به افت قیمتها از ژوئن با وجود محدود ماندن عرضه، ابراز نگرانی کرده بودند.

کاهش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید اوپک پلاس در اکتبر، معادل ۰.۱ درصد از تقاضای جهانی است. این گروه همچنین توافق کرد هر زمان که لازم باشد پیش از نشست بعدی که برای پنجم اکتبر برنامه‌ریزی شده است، برای تنظیم تولید، دیدار کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: انتظارات برای ضعیف‌تر شدن رشد اقتصاد جهانی، عامل تصمیم مسکو و متحدانش در اوپک، برای کاهش تولید نفت بوده است.

نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: این کشور تولیدش را امسال احتمالا حدود دو درصد کاهش می دهد.

تحلیلگرانی که حتی پس از سیگنال عربستان سعودی درباره کاهش تولید اوپک پلاس برای تقویت قیمتها، چنین توافقی را پیش بینی نمی کردند، گفتند: این کاهش با توجه به این که اوپک پلاس قادر نیست به اهداف تولیدش برسد، نمادین است.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: این اقدام نشان می دهد با وجود این که کاهش اندک تولید، تاثیر چندانی در وضعیت عرضه و تقاضا در کوتاه مدت نخواهد داشت، تولیدکنندگان اوپک پلاس برای پشتیبانی از قیمتها جدی مانده‌اند.

عامل دیگری که از قیمتها پشتیبانی کرد، اظهارات رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که اعلام کرد امید کمتری برای احیای توافق هسته ای با ایران در آینده نزدیک دارد که به معنای به تاخیر افتادن بازگشت یک میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازارهای جهانی است.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد شرکت وستپک گفت: بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، احتمالا تولید از دست رفته روسیه را جبران خواهد کرد، بنابراین عرضه نفت به شکل گسترده بعید است تغییر چندانی پیدا کند. وی افزود: اوپک پلاس باید از این که قیمت نفت حدود ۹۰ دلار در هر بشکه مانده است، راضی باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت ایران اعلام کرد بازار انرژی جهانی به افزایش عرضه نفت از سوی ایران نیاز دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا