کد خبر: 20020181519
اخبار شرکت ها

علی‌ عسکری: ۴۹ میلیون نفر از مردم کشور سهام‌دار هلدینگ خلیج فارس هستند

صبح امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت نشست هم‌اندیشی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی برگزار شد.

علی‌ عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این نشست گفت: امسال ۲۰ میلیون و ۵۳۱ هزار تن تولید خواهیم داشت که حدود ۱۱ میلیون تن فروش داخلی و بقیه خارجی خواهد بود.

صحبت های مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی به شرح زیر است: 

ارزش محصولات داخلی حدود ۷.۶ میلیارد دلار و محصولات خارجی ۵.۵ میلیارد دلار و در مجموعه ۱۴ میلیارد دلار خواهد بود.

هلدینگ خلیج فارس ۲۱ طرح دانش‌بنیان در حال اجرا با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری دارد.

کشورهای همسایه سالانه ۱۳۲ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی استفاده می‌کنند که ما تقریبا سهم اندکی از آن را در اختیار داریم.

به‌تازگی مکاتبات برای سرمایه‌گذاری در سه میدان بزرگ نفتی با وزارت نفت انجام شده است و منتظر پاسخ آن هستیم.

هلدینگ خلیج فارس هم‌اکنون با احتساب شرکت‌های تابعه ۳۵ میلیارد دلار سهام در بورس دارد. هم‌اکنون به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم ۴۹ میلیون نفر از مردم کشور سهام‌دار هلدینگ خلیج فارس هستند.

از ابتدای امسال به لحاظ وزنی ۶ درصد تولید هلدینگ خلیج فارس افزایش یافته است.

همزمان با پروژه‌های داخلی جمع‌آوری گازهای مشعل داخلی بر اساس مذاکرات انجام شده با هماهنگی وزارت نفت قصد داریم پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت کشور عراق را نیز انجام دهیم، همچنین مذاکرات اولیه برای اجرای پروژه‌ای مشابه در سوریه نیز انجام شده است.

پتروشیمی‌ها را در رفع مشکلاتی که در سرمایه‌های انسانی دارند حمایت می‌کنیم/ نگاه ویژه وزیر نفت به رفع دغدغه‌های نیروی انسانی

مهدی علی‌مددی در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی مایه مباهات صنعت نفت است و در حوزه منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همیشه الگو بوده است.

علی‌مددی
علی‌مددی

▫️ بهترین الگوی واگذاری در صنعت نفت در صنعت پتروشیمی بوده است.

▫️ صنعت نفت می‌تواند در حوزه اشتغال پیشران و مولد باشد به‌ویژه در صنعت پتروشیمی که ارزش‌آفرین است.

▫️ پتروشیمی‌ها را در رفع مشکلاتی که در سرمایه‌های انسانی دارند، حمایت و کمک می‌کنیم.

▫️ آقای اوجی نگاه ویژه به منابع انسانی دارند و بر رفع دغدغه‌های نیروی انسانی تأکید دارند.

▫️ صنعت نفت صنعتی بر پایه سرمایه انسانی است، کار در صنعت نفت همکاری‌ سرمایه انسانی است و همه تلاش ما این است که دغدغه عزیزان برطرف شود.

▫️ هلدینگ‌های پتروشیمی همیشه پیشران در توجه به منابع انسانی هستند.

▫️ سعی می‌کنیم درگیری شرکت‌ها را نسبت به مسائل تکلیفی منابع انسانی مدیریت کنیم.

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری وزارت نفت درباره مسائل محیط‌زیستی

مظاهر انصاری، مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت هم در این نشست اظهار داشت: اگر توسعه با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد محیط‌زیست در اطراف تأسیسات پتروشیمی سلامت خواهد ماند، اگر توسعه با محور محیط‌زیست نباشد تأسیسات صنعتی برای محیط مخرب خواهد بود.

? وزارت نفت درباره مسائل محیط‌زیستی ۵ میلیار دلار سرمایه‌گذاری به‌ویژه در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت کرده و تا پایان برنامه هفتم توسعه این سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داشت.

مظاهر انصاری
مظاهر انصاری

? پروژه‌ای ارزشمند است که پس از راه‌اندازی کمترین حادثه در همه زمینه‌ها داشته باشد.

? در همه زمینه‌ها در حوزه کاری خود در خدمت هلدینگ‌های پتروشیمی برای ارتقای کاری آنها خواهیم بود.

درآمد ۲۷ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست گفت: در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی دستاوردهای خوبی کسب شده و امسال نیز دانش‌های فنی جدید رونمایی خواهد شد و بر اساس قول شرکت پژوهش به وزیر نفت تا پایان دولت همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد.

? هم‌اکنون معادل یک میلیون بشکه نفت خام خوراک در این صنعت استفاده می‌شود. سال گذشته ۶۵ میلیون تن محصول تولید شد که ۳۵ میلیون تن محصول نهایی بود و ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی عرضه و ۲۵ میلیون تن صادر شد.

? همه ارز صنعت پتروشیمی به کشور بازمی‌گر‌دد. پارسال ۸ میلیارد دلار ارز بیشتری به نیما عرضه شده است.

‌ ? ۶۸ طرح پتروشیمی تا ‌پایان برنامه هفتم توسعه با پیشرفت متوسط ۳۱ درصد در دست اجراست؛ با تکمیل آنها ۵۰ میلیون به ظرفیت صنعت اضافه می‌شود که به ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که حدود ۹ میلیارد دلار هزینه شده است.

? ۳۷ طرح در برنامه هشتم توسعه داریم که ۴۱ میلیارد دلار سرمایه لازم است و ۵۸ میلیون تن ظرفیت صنعت اضافه خواهد شد و ظرفیت صنعت در ۱۴۱۱ از ۹۰ میلیون فعلی به ۲۰۰ میلیون تن می‌‌رسد.

? هم‌اکنون در حوزه متانول ۱۴ میلیون تن ظرفیت داریم که با اجرای طرح‌های MTP مصرف آن افزایش به ۴ میلیون تن افزایش می‌یابد که این یعنی تکمیل زنجیره ارزش.

? به‌دلیل محدودیت جذب سرمایه خارجی هلدینگ‌ها بار تأمین مالی را می‌کشند. هم‌اکنون هلدینگ‌ها سالانه ۴ میلیارد دلار در صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

?امسال خوراک پتروشیمی‌ها افزایشی خواهد بود و ۵ میلیون تن ظرفیت صنعت اضافه می‌شود و تولید محصول به ۸۰ میلیون تن و درآمد به ۲۷ میلیارد دلار می‌ رسد.

جهش پتروشیمی در گرو سرمایه‌گذاری برای تأمین خوراک است

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صبح امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست هم اندیشی با مدیران عامل هلدینگ های پتروشیمی کشور گفت: واژه «جهش در صنعت پتروشیمی» به‌واسطه کمبود خوراک متأسفانه بی‌معناست، امروز جهش پتروشیمی در گرو سرمایه‌گذاری برای تأمین خوراک است، از این رو باید همه توان پتروشیمی‌ها در زمینه تأمین خوراک باشد.

? تا ۸ سال آینده باید ۱۶۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم تا تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه برسد، این موضوع با همکاری و حضور پتروشیمی‌ها برای سرمایه‌گذاری راحت‌تر به‌دست می‌آید.

? پتروشیمی‌ها می‌توانند در مناقصه بسته‌‌ای سرمایه‌گذاری ما که از ۲۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است نیز حضور یابند، در این بسته‌ها طرح‌های خوب با بازگشت سرمایه مناسب وجود دارد.

? طرح توسعه لایه زمین‌شناسی خامی (گروه خامی) میدان‌های نفتی به ارزش ۶ میلیار دلار را نیز داریم که می‌توانند محل خوبی برای سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها باشد.

? پتروشیمی‌ها نباید اجازه دهند خوراک مورد نیاز زنجیره صادر شود؛ مواردی داریم که برخی مجتمع‌ها محصول نهایی خود را که خوراک دیگر مجتمع‌هاست صادر می‌کنند.

? سرمایه‌گذاری‌ها در پتروشیمی‌ها باید بر اساس خوراک‌های در دسترس برای حداقل ۲۰ ساله انجام شود.

? برای همکاری با روسیه در حوزه انرژی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا