عمان، اصفهان را سیرآب می کند

  کد خبر: 261202154451

۷۶ درصد سد زاینده رود خالی است و بحران خشکسالی در نصف جهان ادامه دارد.

به گزارش عصر اقتصاد، بر اساس گزارشی که شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده از ابتدای سال آبی جدید تا حالا چیزی حدود ۸۲ میلی متر بارندگی در اصفهان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

البته خشکی زاینده رود درد تازه ای نیست و مردمان اصفهان سال هاست که با آن دست و پنجه نرم می کنند. این درد کهنه که طی چند سال گذشته به تهدیدی برای حیات و معیشت مردمان این منطقه تبدیل شده بود حالا اما قرار است که با پروژه انتقال آب دریای عمان درمان شود.

جالب است که بدانید شرکت تامین آب اصفهان صفه قرار است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به فلات مرکزی و به طور مشخص آب صنایع اصفهان انتقال و به نوعی نیاز آبی صنایع را تامین کند.

البته آنگونه که مدیرعامل شرکت تامین آب اصفهان صُفه اعلام کرده متولی اجرا و پیگیری این طرح در اصفهان، مجتمع فولاد مبارکه در عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به این منطقه، به عنوان مهمترین سهامدار سهم مهمی در پیشبرد این ابرپروژه دارد.

درادامه با عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب به گفت و گو پرداخته ایم که در ادامه شرح آن را می خوانید :

آخرین جزییات از پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه این طرح با هدف تامین آب صنایع اصفهان در دو فاز در دست اجراست، در ادامه به خبرنگار ما می گوید: فاز نخست آن با هدف تسریع در آبرسانی ۷۰ میلیون مترمکعب در سال در مسیر سیرجان به اصفهان به طول طول ۵۲۰ کیلومتر تعریف شده است.

او از پیشرف ۶۶ درصدی فاز نخست این ابر پروژه خبر داد و گفت: این فاز در سال آینده قابل بهره برداری خواهد بود.

به گفته او، فاز دوم این پروژه شامل احداث سامانه انتقال آب در حد فاصل بندر سیریک تا سیرجان و تاسیسات نمک زدایی در ساحل بندر سیریک است.

بحران آب در فلات مرکزی ایران

سخنگوی صنعت آب در ادامه با اشاره به ویژگی های زمین ساختی و اقلیمی ایران، می گوید: بخش زیادی از معادن بزرگ در قسمت فلات مرکزی ایران واقع شده اند. به دنبال آن در طول سال های گذشته در نبود طرح های آمایش سرزمینی صنایع پر آب بر هم در این مناطق شکل گرفته اند. اما در حالی فلات مرکزی ایران به یکی از قطب های اصلی تولید در حوزه های صنعت تبدیل شده که میزان بارندگی ها در منطقه بسیار پایین بوده و ذخایر آبی زیر زمینی مناسبی در آنها وجود ندارد.

به گفته او، صنایع پر آب بر از همان منابع آبی استفاده می کنند که آب شرب مردم و آب کشاورزی و محیط زیست هم از آن تامین می شود این در حالی است باید غیر از این می بود و منابع دیگری برای تامین آب صنایع در نظر گرفته می شد.

کمک فولاد مبارکه به تامین پایدار آب شرب و کشاورزی

او با اشاره به سهم اندک هزینه تامین آب برای صنایع و پر آب بر و سود ده واقع شده در فلات مرکزی کشور، گفت: راهکار پیش بینی شد که با طرح های انتقال آب دریا قرار شد صنایع آب مورد نیازشان را خود تامین کنند. در مقابل منابع آب محدود درون سرزمینی صرف پاسخ داده به نیازهای موجود در سایر بخش ها می شود. به عبارت دیگر شرکت فولاد مبارکه با اجرای این طرح به نوعی به تامین آب پایدار شرب و نیازهای محیط زیستی و حقابه تالاب ها کمک می کند.

تسکین مساله فرونشست زمین با انتقال آب از دریا

سخنگوی صنعت آب همچنین با اشاره به حجم بالای فرونشست در فلات مرکزی ایران و شهرهایی همچون اصفهان گفت: بخش زیادی از این فرونشست حاصل برداشت های بی رویه از منابع زیر زمینی است. در واقع با اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریا و استفاده از آن برای صنعت، می توان نسبت به پلمب کردن چاه های زیر زمینی اقدام کرده و جلوی اضافه برداشت از منابع زیر زمینی را گرفت. در این صورت مساله فرونشست آب که شهرها و کانون های جمعیتی را به شدت تهدید می کند به طور نسبی تسکین پیدا خواهد کرد.

بی‌تردید استفاده از این آب در بخش صنعت از یک سو به برداشت کمتر آب از منابع آب سطحی و زیر سطحی می‌انجامد و از سوی دیگر سبب افزایش تولید و بهبود فعالیت صنعتی خواهد شد.

توجیه اقتصادی انتقال آب

در این میان برخی معتقدند که پروژه انتقال آب فاقد توجیه اقتصادی بوده و برخی دیگر از احداث صنایع آب بر در کنار دریاها سخن می گویند.

اما بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب می گوید معادن را نمی تواند به کنار دریا برد چرا که ویژگی های زمین ساختی و اقلیمی چنین اجازه ای را نمی دهد. جدای از این در سال های گذشته برای احداث صنایع درآمد زایی همچون فولادی ها در این مناطق هزینه بسیاری شده و نمی توان آنها را به کنار دریا انتقال داد. بنابر این در شرایط فعلی بهترین راه کار همان انتقال آب از دریا به این مناطق است. البته در احداث صنایع جدید مساله تامین آب و نزدیکی آن به دریاها باید لحاظ شود.

در این میان گزارش های منتشر شده هم از توجیه اقتصادی انتقال آب برای صنعت حکایت می کند. بر اساس آماری که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعلام کرده ، سهم هزینه‌ای انتقال آب کمتر از حمل و نقل است ضمن اینکه امکان جابه جایی این کارخانه نیست و کل درصد هزینه این آب در تولید فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر مترمکعب است.

انتقال آب دریا به اصفهان کی عملیاتی می شود

بر اساس آنچه معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده آب دریا تا اوایل سال آینده به اصفهان و تا پایان دولت به زاهدان می رسد. بدون شک اجرای این پروژه می تواند نسبت به کاهش مصرف آب در صنایع و کاهش برداشت از منابع زیر زمینی کمک زیادی کند.

جدای از طرفداران زیست محیطی که اجرای این طرح دارد، فعالان صنعتی هم برای اجرایی شدن آن لحظه شماری می کنند. اهمیت برای صنعت به قدری است که عباس علی‌آبادی متولی نظام تولید کشور قول داده پروژه انتقال آب اصفهان از دریای عمان را تا زمان بهره‌برداری کامل پیگیری کند.

آن طور که کارشناسان امر مطرح می‌کنند تخصیص آب خلیج فارس به نواحی صنعتی کشور سبب شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد برای مثال استان صنعتی اصفهان که نقش بسزایی در تولید و تامین انواع محصولات، قطعات تجهیزات صنعت کشور ایفا می‌کند با استفاده از این آب جهت افزایش تولید خواهد توانست چرخ صنعت کشور را نیز بیش از گذشته به حرکت درآورد.

برای درک بهتر از اهمیت این پروژه در تامین آب صنایع باید بدانید که اصفهان استانی با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت که بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. واحدهای صنعتی که سرمایه آنها ۲۲۱ هزار میلیارد رالس تخمین زده می شود برای۲۶۳ هزار نفر شغل ایجاد کرده است. اما این تمام ظرفیت نصف جهان نیست.

بر اساس آنچه اعلام شده حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد رال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی در اصفهان وجود دارد. حالا شما خود تصور کنید که پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان اجرایی نمی شد، چه ظرفیتی از اشتغال، تولید و رشد اقتصادی کشور از دست می رفت.

خروج از نسخه موبایل