کد خبر: 26020026732
اخبار شرکت هافناوری اطلاعات و ارتباطات

عملکرد موفق همراه اول با افزایش سهم از بازار خدمات ارتباطی

زینب غضنفری

افزایش سهم بازار «همراه» از خدمات ارتباطی کشور در سال مالی گذشته رشد درآمدی ۳۱ درصدی این شرکت را رقم زد.آخرین آمارها از عملکرد مالی «همراه» در فروردین ماه خبر از رشد ۳۱ درصدی درآمد این نماد در مقایسه با ابتدای سال ۹۹ دارد اما این افزایش تنها از محل تورم و یا افزایش میزان اقبال مردم از خدمات ارتباط سیار شکل نگرفته است بلکه با کنار هم قراردادن این ارقام با افزایش سهم «همراه» از بازار خدمات ارتباطی نشان می‌دهد که رشد درآمد به ثبت رسیده به طور مشخص محصول افزایش معنی دار سهم بازار این شرکت بوده است.

براساس گزارش مالی یک ماهه همراه اول میزان درآمد عملیاتی این شرکت طی فروردین سال جاری معادل ۲۰۹۵ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با درآمد ۱۵۹۷میلیاردتومانی ثبت شده این شرکت برای فروردین ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳۱.۲درصد رشد را نشان می دهد.

در سوی دیگر گزارش منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که بر سهم هر یک از سه اپراتور اصلی را براساس سنجش وضعیت رقابتی اپراتورهای تلفن همراه در حوزه مشترکان فعالشان تمرکز دارد نشان می دهد که طی اسفندماه سال ۹۸ تا اسفندماه سال ۹۹ سهم بازار «همراه» از ۵۳.۱۴درصد به ۵۳.۶۶درصد افزایش یافته که یعنی افزایش حدود ۰.۵۲ درصدی از کل مشترکین فعال تلفن همراه کشور که در یک سال برای «همراه» رقم خورده است.

این رشد معنی دار تنها محدود به استفاده از خدمات دائمی ارایه شده از سوی اپراتور همراه اول نبوده و یکی از بردهای قابل توجه همراه اول در مقایسه با اپراتورهای دیگر افزایش چشم گیر سهم خدمات اعتباری در سبد درآمدهای همراه اول است. این در حالی است که در سال‌های گذشته دو اپراتور دیگر در این زمینه پیشتاز بوده اند ولی به نظر می رسد در سالی که کرونا تغییرات جدی در فضای خدمات ارتباطی ایجاد کرده است به نظر می رسد شرکت همراه اول توانسته است در این زمینه نیز از دیگر رقبای خود پیشی بگیرد.

اما برد دیگر شرکت همراه اول، گستر‌ه وسیع زیر ساخت است که در عمل فرصت داده است بیش از دیگر رقبا امکان ارتباط سریع  و بدون اختلال را برای مشترکان خود فراهم سازد. در این زمینه نیز آمارهای منتشر شده در زمینه خدمات رومینگ مبنای سنجش مناسبی است.

آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات از طریق رومینگ ملی طی زمستان سال ۱۳۹۹ به خوبی نشان می دهد که شبکه زیر ساختی چه مزیت برجسته ای برای همراه اول فراهم ساخته است. خبرگزاری ایسنا در گزارشی در مورد تاریخچه رومینگ ملی می نویسد: « این خدمت نخستین بار در خردادماه ۱۳۹۳ بین اپراتور رایتل، همراه اول و ایرانسل برقرار شد. اجرای طرح رومینگ ملی با این هدف انجام شد که چنانچه در منطقه‌ای، سیم‌کارت مشترکان آنتن نداشت، آن‌ها بتوانند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند. این طرح از سال ۱۳۹۷، بین هر سه اپراتور تلفن همراه و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر به اجرا درآمد.

حال اگر مروری داشته باشیم بر سهم سه اپراتور اصلی کشور در زمینه رومینگ ملی

می بینم طی زمستان سال ۹۹ بالغ بر ۱۶ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۰۵ مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته که از این تعداد مکالمه بالغ بر ۸۸ درصد با میزبانی و استفاده از شبکه زیر ساختی همراه اول ممکن شده است یعنی بالغ بر ۱۴میلیون و۴۶۹هزار و ۵۴۷مکالمه.

در چنین شرایطی به خوبی می توان دلایل رشد و موفقیت مالی ثبت شده توسط نماد «همراه» را طی سال ۱۳۹۹ توضیح داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا