کد خبر: 210801107948
اخبار شرکت هاروزنامهشرکت ها

عملیات آتش به اختیار در ایران خودرو

زینب غضنفری

در زمان نه چندان دور یکی از معضلات مهم و اساسی خودروسازان، کمبود قطعه و تولید محصولات ناقص بود که این موضوع ضمن این که هزینه‌های شرکت‌ها را افزایش می‌داد، موجب کاهش آمار تولید و فروش و همچنین به سبب کاهش عرضه، موجبات افزایش قیمت خودرو مهیا می‌شد اما؛ اکنون با مدیریت صحیح حجم قابل توجهی از این مساله و معضل حل شده و مشکلات باقی‌مانده نیز با گذر زمان بیشتر و هماهنگی بین دولت و صنعت، قابل حل است.

با روی کار آمدن مدیریت جدید در گروه صنعتی ایران خودرو، حل مشکل خودروهای ناقص جزو اولویت‌ها بود و در این راستا، تولید خودروهای ناقص متوقف شد و جهت شناسایی گلوگاه‌های تولید، عبور مستقیم محصولات از خط تولید در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب، موانع تولید به طور کامل مشخص شد و به سرعت در حال رفع آن‌ها هستند.

طی سالیان گذشته تصور بر این بود که تامین قطعات الکترونیکی و‌های‌تک عمده‌ترین چالش پیش روی این شرکت در زمینه تولید خودروهای ناقص است اما؛ پس از آن‌که محصولات به صورت مستقیم از خطوط تولید عبور کردند، مشخص شد عدم تامین برخی قطعات دیگر نیز مشکلات‌ساز بوده است. بنابراین، شرکت ایران خودرو تلاش دارد با رفع این گلوگاه‌ها، ضمن کاهش هزینه‌های خود، به چرخ تولید خود سرعت بیشتری بخشد.

لازم به ذکر است که عمده‌ترین مشکل خودروسازان در دوران تحریم و به خصوص سال‌های اخیر، تامین قطعات به میزان کافی بوده و همچنان ظرفیت صنعت قطعه‌سازی کشور کمتر از نیاز خودروسازان است و جوابگوی حجم بالای تقاضا نیست.

تلاش ایران خودرو بر آن است تا در وهله اول خود دست به کار شده و زمینه و زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد و افزایش ظرفیت تولید و تامین قطعه در داخل کشور را مهیا کند و در شرایطی که این امکان بنا به دلایلی همچون نبود تکنولوژی لازم در داخل فراهم نباشد، پس از اخذ گواهی عدم ساخت از مراجع ذی‌صلاح، از طریق تامین‌کنندگان خارجی اقدام خواهد شد تا خللی در روند تولید ایجاد نشود.

البته باید اذعان داشت که شناسایی گلوگاه‌های تولید و تجهیز و تامین قطعات مورد نیاز به میزان کافی به منظور رفع موانع تولید، موضوع پیچیده‌ای است که یک شبه اتفاق نمی افتد و تحقق کامل و صحیح آن مستلزم زمان است؛ به عنوان مثال اخذ گواهی عدم ساخت برای قطعه‌هایی که با کمبود داخلی مواجه هستیم و یا ایجاد زیرساخت لازم برای افزایش ظرفیت تولید قطعات زمان بر است اما؛ با توجه به این که اجرای کامل این موضوع قطعا در بهبود فرایند تولید اثرگذار است و سبب رقم خوردن اتفاقات مهم و اساسی در صنعت خودرو می‌شود، لازم الاجراست و اثرات آن در آینده نمایان خواهد شد.

 

 

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا