کد خبر: 200701104339
تولید و بازرگانیروزنامه

عوارض صادرات گوجه گلخانه داران را غافلگیر کرد

با وضع عوارض ۴هزار تومانی بر صادرات گوجه فرنگی فعالان بخش می‌گویند: تعیین چنین عوارضی آن هم در شرایطی که تولید انجام شده و آماده صادرات است، با سیاست دولت مبنی بر توسعه گلخانه‌های کشور در تضاد است.

در شرایط بحرانی بی‌آبی که می‌توان گفت دنیا با آن مواجه است از جمله سیاست‌هایی که در برخی کشورها همچون ایران به کار گرفته شده است بحث تولید بخشی از محصولات کشاورزی در فضای گلخانه‌ای است که با توجه به کاهش قابل توجه تبخیر آب در چنین فضایی، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آب صورت می‌گیرد.

با این وجود افراد فعال در این حوزه نیز علیرغم تاکید بر توسعه گلخانه‌های کشور هر روز با موانع جدیدی روبرو می‌شوند. بر اساس این گزارش در حالی که طبق آنچه تصویب شده دولت برای صادرات به اصطلاح آب مجازی عوارض تعیین کرده است، بخش محصولات جالیزی و به طور خاص «گوجه فرنگی و پیاز» نیز مشمول پرداخت این عوارض هستند و به این ترتیب عوارض صادرات هر کیلوگرم گوجه ۴هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز ۲هزار تومان تعیین شده است.

گوجه فرنگی گلخانه‌ای محصولی کم آب بر است و تعیین عوارض بر صادرات آن منطقی نیست

در این میان گلخانه داران به خصوص گوجه‌کاران نسبت به وضع چنین عوارضی انتقاداتی دارند. به طوری که امید فتحی از جمله بهره‌برداران این بخش به بازار می‌گوید: وضع عوارض بر صادرات این محصولات بر مبنای این است که می‌گویند چون محصولات جالیزی آب بر هستند لذا باید عوارضی بابت خروج آب از این طریق بر آنها بسته شود.

فتحی افزود: این در شرایطی است که ما گلخانه‌دار هستیم و باید اقتصادی کار کنیم اما پرداخت ۴ هزار تومان برای صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی به هیچ وجه اقتصادی نیست.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات گلخانه‌ای آب بر نیست گفت: بر اساس آنچه کارشناسان بخش اعلام می‌کنند، در این حوزه صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب رقم می‌خورد پس چرا باید بابت صادرات عوارضی بابت خروج آب مجازی از کشور بپردازیم؟

بستن عوارض بر صادرات گوجه به نوعی ممنوعیت صادراتی است

از سوی دیگر کرم رضا محمدی بازرس اتحادیه گلخانه‌داران کشور با اشاره به وضع عوارض بر محصولات جالیزی به بازار گفت: می‌توان اینگونه گفت که الان به نوعی صادرات گوجه فرنگی را ممنوع کرده‌اند و لذا گوجه‌کاران وضع خوبی ندارند.

محمدی با بیان اینکه حدود ۲ هفته است عوارض گمرکی برای صادرات گوجه فرنگی قرار داده‌اند، گفت: مساله اینجا است که شرایط فعالیت و تولید گلخانه‌داران مانند مزرعه‌داران نیستند و مشخص نیست بر چه اساس چنین تصمیماتی گرفته می‌شود. متاسفانه در حالی که الان گوجه تولید شده بازار صادراتی هم دارد اما به یکباره جلوی راه صادرات از این طریق بسته شده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه گویی تصمیم‌گیرندگان نمی‌دانند محصول تولید شده است و حال باید صادر شود. به عبارت دیگر اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید قبل از تولید به زارعان و تولیدکننده‌ها بگویند کشت نکنید نه اینکه حال که تولید شده است صادرات آن را با مانع روبرو کنند.

وی تصریح کرد: نکته عجیب و قابل تامل اینکه از یک سو دولت در حال توسعه گلخانه‌های کشور است و از سوی دیگر به روش‌های مختلف صادرات را مختل و یا ممنوع می‌کند.

محمدی با تاکید بر اینکه تعیین عوارض نیز به نوعی ممنوع کردن صادرات محسوب می‌شود، گفت: جواب آقایان در مورد وضع این عوارض این است که در بحث محصولی مانند گوجه فرنگی نمی‌توان تفکیک کرد که کدام کشت گلخانه‌ای است و کدام کشت فضای باز است پس روی کلیه این محصول عوارض بسته‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا