کد خبر: 0808999893
بورس

عوامل بی ثباتی این روزهای بازار سرمایه

میلاد جانه

عصراقتصاد-در ماه های گذشته دخالت های پیاپی در بازار سرمایه از سوی مدیران و تصمیم گیران این سازمان موجب بی اعتمادی سهامداران شده است تا جایی که سرمایه گذاران بازار حتی از خرید نمادهای ارزنده و بنیادی هم صرف نظر کرده و یا با شک و تردید نسبت به خرید آن اقدام می کنند.

در این روزها بسیاری از کارشناسان به دنبال دلایل ریزش بورس هستند و مردم عادی که سرمایه های خود را با حمایت های مسوولان دولتی وارد بازارکرده بودند، حالا بخشی از سرمایه خود را از دست رفته می بینند. پرسش این است که دلایل این ریزش چه بوده و چه تصمیماتی موجب این ریزش شده است.

بازار همچنان در حال ریزش است، حمایت حقوقی ها  هم که در عمل بسیار ناچیز است و سهامداران خردی که در این اوضاع گرفتار شده اند، هر روز به ضرر و زیانشان افزوده می شود.

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه باید از هجوم سرمایه‌ها به بازار سرمایه، در همان چند ماه رونق بورس استفاده میکردیم و گره‌های کور شرکت‌های بزرگ بازار، با کمک سرمایه‌های مردم باز می‌شد؛ نه اینکه دولت، خود وارد سفته بازی در بورس شود. مسوولیت اساسی دولت، هدایت سرمایه‌های مردم به سمت تولید و اشتغال و جبران بدهی‌های شرکت‌ها و… بود که البته نقدینگی وارد شده، به این مسیر هدایت نشد.

 اگرچه دولت برای انجام این مهم، زمان کمی در اختیار داشت؛ اما از همان زمان کم هم استفاده مناسب نشد! دولت در نیمه اول بازی که هدف رسیدن پول به بازار سرمایه بود خوب عمل کرد؛ ولی در نیمه دوم که باید این نقدینگی به سمت بنگاه‌های اقتصادی هدایت می‌شد و ارزش افزوده ایجاد می‌کرد، عملکرد خوبی نداشت.

طبق  نظر برخی کارشناسان تخلفات و دخالت هایی در بازار سرمایه صورت گرفته است . اما مشکلی که وجود دارد نبود قانونی در برخورد با دخالت دولت و نهادهای مختلف در بورس است و شاید به همین خاطر است که نمایندگان مجلس اصرار دارند که باید نسبت به تخلفات مسئولان برخود شود.

در این بین برخی هم مدعی هستند به دلیل نبود تشکلی برای سهامداران خرد و قوانین مربوط به آن‌ها، حقوقی‌ها و حقیقی‌های وابسته به راحتی می‌توانند بازار را از حالت متعادل خارج کنند.

وقتی دولت تذکر کارشناسان مبنی بر دخالت در بورس را نادیده گرفت نتیجه اش می شود خروج نقدینگی و سرمایه ها از بازار و می توان گفت که بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که از دست رفت اعتماد مردم بود.

واقعیت این است نقش دولت در رابطه با ثبات بازار بورس بسیار تاثیر گذار است. و بهترین سیاست دولت برای کنترل بی ثباتی  نظارت بر بازار بورس و عدم دخالت در این بازار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا