کد خبر: 301101121287
اقتصادروزنامهعدالت و رفاه اجتماعی

عیدی بازنشستگان زخم بی مرهم

در حالی عیدی بازنشستگان یک میلیون 800 هزار تومان تعیی شده  که یک گونی برنج 10 کیلویی بالاتر از یک میلیون و دویست هزار تومان است.

علی رمضانیان

دولت برای بازنشستگان کشوری و لشکری و مستمری بگیران مبلغ یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان عیدی در نظر گرفت. رقمی که به دلیل ناچیز بودن با واکنش‌ های زیادی در بین بازنشستگان مواجه شده‌است.

به گزارش عصر اقتصاد، دولت در آخرین ماه سال، عیدی بازنشستگان را به حساب آنها واریز می‌کرد اما امسال با هیجان و تبلیغات زیاد، اعلام کرده که چند روز زودتر عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران را واریز می‌کند.

در حالی که این رقم با توجه به تورم ۴۶.۳ درصدی هیچ دردی از بازنشستگان و مستمری بگیران را که بعضا بزرگ فامیل هستند، دوا نمی کند.

در حال حاضر یک گونی برنج ۱۰ کیلویی بالاتر از یک میلیون و دویست هزار تومان است. مرغ نیز کیلویی حدود ۷۰ هزار تومان است. بنابراین برای پدر بزرگ و مادر بزرگ بازنشسته و مادر بزرگ‌های مستمری بگیر که قطعا ایام عید، به عنوان بزرگ خانواده، میزبان فرزندان و نوادگان خود هستند، این مبلغ شاید در حد یک یا دو وعده غذا تمام شود. نکته مهمتر اینکه عیدی در سالهای اخیر نسبت به نرخ تورم و حتی حقوق آنان رشد ناچیزی داشته است.

این عیدی معادل عیدی دیگر کارمندان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. یعنی این گروه‌ها هم امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.

دولت درحالی عیدی بازنشستگان و کارمندان دولت را یکی در نظر می گیرد که تمامی کارکنان دولت دو فیش حقوقی (داخلی، صادره دولت ) بوده و مزایای داخلی مانند کارانه و پاداش آخر سال نیز دریافت می کنند.

اما با این وجود، میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان تامین اجتماعی که سال گذشته یک میلیون و  ۶۰۰ هزار تومان بود و امسال تنها ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. افزایشی که انتقاد بسیاری از بازنشستگان را به دنبال داشته است.

در حقیقت در سال‌های اخیر ارزش این عیدی در سبد زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران هیچ نقشی ندارد. نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ بازنشستگان لشکری، تامین اجتماعی و مستمری بگیران لشکری و تامین اجتماعی، همانند سال‌های گذشته بوده؛ با این توضیح که، هر ساله در بهمن ماه، هیات وزیران، اقدام به تشکیل جلسه ای کرده که در آن جلسه، مبلغ عیدی کارمندان کشوری، لشکری، بازنشستگان کشوری و لشکری و میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را تعیین و تصویب نموده و عیدی این گروه ها بر اساس این مصوبه پرداخت می شود.

میزان عیدی ۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، در جلسه بهمن ماه ۱۴۰۱ هیات دولت به بحث گذاشته شده و همانند عیدی کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱  توسط هیات دولت تصویب و اعلام شد.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشور ۴۶.۳  درصد است. اخیرا نیز وزارت کار گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن خط فقر در کل کشور برای خانوار چهار نفره حدود هشت میلیون تومان است.

با این وجود نسبت به تورم هم عیدی بازنشستگان رشد نداشته است. هرچند نسبت به خط فقر نیز این رقم تغییر نکرد.  البته ذکر این نکته ضروری است که اگر عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران رشدی ۱۰۰ درصدی هم داشته باشند هم باز نسبت به تورم و رقم خط فقر رقم ناچیزی می شود ، اما دولت  پارسال ۶ درصد و امسال تنها ۱۲ درصد به عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران افزوده است.

این رقم از  عیدی بازنشستگان با واکنش شدید بزنشستگان و تشکل های صنفی انها مواجه شد. در حقیقت، بازنشستگان که همواره به دلیل عدم افزایش، همسان سازی و دیگر مسائل از دولت ناراضی هستند، عیدی امسال نیز درد انها را تازه کرده است. تشکل های صنفی بازنشستگان این میزان از عیدی و عدم افزایش را بی عدالتی دانسته و می گویند که این یک تبعض آشکار است که دولت در حق بازنشستگان روا می دارد.

در بیانیه چند تشکل صنفی بازنشستگان که اخیرا منتشر شد، آمده است: «طبق سنوات تبعیض آمیز گذشته عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی را دولت تعیین می‌کند و مبلغ آن به اندازه‌ی عیدی کارمندان دولت است. در حالیکه ما بازنشستگان تامین اجتماعی، مشمول قانون کار هستیم؛ درنتیجه، همه دریافتی‌های ما باید مشمول قانون کار باشد نه اینکه مشابه کارکنان دولت عیدی بگیریم.

در مورد میزان عیدی که به ضرر ماست، کارکنان دولت محسوب می‌شویم در سایر موارد می‌گویند کارگرید! امسال سال پایان این تبعیض باشد.

کارگران بازنشسته، براساس قوانین کار و تامین اجتماعی، سی سال بیمه را از حقوق خودمان پرداخت کرده‌ و دولت هیچ درصدی ازحق بیمه را نپرداخته با این وصف چرا باید عیدی را کارمندی بدهد؟! این شیوه پرداخت عیدی، اجحاف و بی‌عدالتی‌ محض است.»

تاکنون این اعتراض ها که سالیان متمادی هنگام واریز عیدی مطرح می شد دولت را متقاعد نکرده است تا تغییری در رویه خود داشته باشد.

در نهایت به دلیل اعتراض ، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در کنار عیدی برای بازنشستگان کشوری واریز کردند تا شاید کمی از ناراضایتی آنان را کاهش دهند.

وضعیت عیدی کارگران فرق دارد. حداقل عیدی کارگران هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (معادل دو ماه حقوق) است. حداکثر عیدی کارگران نیز حدود ۱۲ میلیون تومان (معادل ۳ ماه حقوق و یا ۹۰ روز کاری) است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا