کد خبر: 07060198807
جهانروزنامه

مطبوعات فرانسوی تحت فشار گرانی کاغذ

ترجمه: محمود نواب مطلق

هزینه ناشی از گرانی کاغذ برای ناشران بسیار سنگین شده‌است. برخی از آنها ناچار شدند تعداد صفحات نشریات خود را کاهش دهند و برخی دیگر قیمت ها را افزایش داده‌اند. مطبوعات به طور اعم در انتظار کمکهای دولت هستند.

حدود یکسال است با افزایش قیمت کاغذ این کالا به طلای سفید تبدیل شده. بنا به گفته مقامات اتحادیه مطبوعات در فرانسه از تابستان۲۰۲۱ (۱۴۰۰) خرده ناشران در پی افزایش قیمت کاغذ به تدریج نگران تهیه ماده‌اولیه کار خود شدند.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰) در پی اعتصاب۱۱۲ روزه کارکنان شرکت «یو پی اِم» بزرگترین تولیدکننده کاغذ درجهان در فنلاند؛ حتی یک بسته کاغذ هم از کارخانه های آن بیرون نیامد. این امر مشکلات عدیده‌ای برای ناشران در فرانسه به وجود آورد. ناشران نگران این وضعیت هستند.

ظرف یکسال قیمت کاغذ در هر تُن دو برابر شده؛ برای مقابله با این وضعیت ناشران تلاش می‌کنند صدمات ناشی از آن را کاهش دهند. ذخیره انبارهای برخی ناشران این امکان را برای آنها فراهم کرده تا مبادرت به افزایش قیمت یا کاهش تعداد صفحات خود نکنند.

اما برخی دیگر که از این ذخایر محروم هستند چاره‌ای جز یکی از دو راه حل برای مقابله با گرانی کاغذ نداشته‌اند. برخی دیگر دراین چارچوب ناچار شدند ضمائم روزنامه‌های خود را حذف کنند. مهمترین دغدغه ناشران درحال حاضر کاسته شدن از کیفیت کارشان به دلیل گرانی کاغذ است.

کاهش تعداد صفحات، کاهش تیراژ و حذف بسیاری از نشریاتی که احیانا غیرضروری تشخیص داده شده‌اند همگی به دلیل گرانی کاغذ در این مدت رخ داده‌است.

در بخش‌های ماورای بحار فرانسه اغلب مطبوعات دیجیتالی شده‌اند. در کاله دونیای نو و در هائیتی دیگر نسخه کاغذی از مطبوعات چاپ نمی‌شوند.

افزایش قیمت کاغذ هزینه اضافی تا ۱۰۰ میلیون یورو در سال بر مطبوعات در فرانسه تحمیل می کند؛ اما آنها نمی‌توانند چاپ کاغذی را متوقف کنند چرا که توزیع روزانه سه‌تُن روزنامه کاغذی ۸۰ درصد درآمد دست اندرکاران مطبوعات را تشکیل می‌دهد.

مطبوعات فرانسه در انتظار کمک های دولتی در دو بخش تعویق پرداختهای مستقیمشان و افزایش سهم ۳۰ درصدی تبلیغات زیست‌محیطی در نشریاتشان به‌سر می‌برند.

مطبوعات مختلف در پی کاهش چاپ  و کاهش میزان مطبوعات فروش نرفته خود هستند. بسیاری از آنها به دیجیتالی کردن محتویات خود می‌اندیشند و در تلاشند بخشهای تبلیغاتی خود را برای کسب درآمد بیشتر؛ برخط کنند.

منبع: روزنامه لاکروا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا