کد خبر: 05080051418
سلامت و رفاه

غذا‌هایی که ضربان قلبتان را به شماره می‌اندازند

متخصصان قلب این حقیقت را می‌دانند که یک رژیم غذایی نامناسب چه تاثیری بر سلامت قلب شما دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق انجمن قلب آمریکا به جمله معروف بقراط اشاره کرده و می‌گوید: بگذارید غذا داروی شما باشد البته هیچ غذایی وجود ندارد که زندگی شما را نجات دهد و هیچ غذایی وجود ندارد که شما را بکشد.

به‌گفته او، با این حال هفت نوع غذا وجود دارد که متخصصان قلب می‌دانند هیچ‌وقت نباید در مصرف آن‌ها افراط کنند و باید گاه‌به‌گاه، کمی از آن‌ها بخورند.

گوشت‌های فرآوری‌شده، بیکن، ژامبون، هات‌داگ و سوسیس بخشی از رژیم غذایی روزانه بسیاری از آمریکایی‌ها هستند، این محصولات به معنای واقعی کلمه چربی‌های اشباع شده دارند و این نکته ثابت شده که سوسیس و گوشت‌های فرآوری‌شده با خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سرطان روده مرتبط است.

گوشت قرمز

یک استیک لطیف و آبدار که روی آن قارچ تفت داده‌شده در کره وجود دارد، غذایی است که کمتر کسی از آن بدش می‌آید. با این حال این غذا پر از چربی‌های اشباع‌شده، کلسترول و نمک است. توصیه متخصصان قلب به بیمارانشان این است که مصرف گوشت قرمز را به یک بار در ماه محدود کنند. به گفته آنها، بهتر است افراد از گوشت‌های لاغر استفاده کرده و از ادویه‌ها و گیاهان برای طعم دادن به آن‌ها به جای کره، خامه و سس هالندیز بهره ببرند.

سودای رژیمی

آسپارتام موجود در نوشابه رژیمی در واقع برای شما بدتر از شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا است. نوشابه رژیمی می‌تواند باعث افزایش وزن شود و اضافه وزن برای قلب شما خوب نیست.

نمک

نمک می‌تواند باعث مشکلات فشار خون شود. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، شریان‌های شما می‌توانند سفت و باریک شوند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می‌شود. مهم نیست چه نوع نمکی باشد؛ نمک هیمالیا یا هر چیز دیگر. نمک، نمک است. اگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف نمک خود را محدود و به جای آن ادویه‌هایی مانند زیره، کاری، سیر، رزماری، دارچین را جایگزین کنید.

غذا‌های سرخ‌شده

آمریکایی‌ها هر چیز سرخ‌شده‌ای را دوست دارند. این غذا‌ها ممکن است خوش‌طعم باشند، اما به‌گفته متخصصان قلب، حتی اگر غذای گیاهی باشد، ارزش تغذیه‌ای ندارند. غذا‌های سرخ‌شده، باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن می‌شوند. شما نه تنها با مصرف این غذا‌ها چربی و کالری اضافه دریافت می‌کنید، بلکه باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌ها در بدن می‌شوید.

نودل فوری

کتاب‌های آشپزی و وبلاگ‌های غذایی پیشنهاد‌های پرشماری ارائه می‌کنند که نودل‌ها را خوشمزه‌تر می‌کنند. اما یک بسته کوچک مربعی رشته‌فرنگی چقدر می‌تواند به قلب شما آسیب برساند؟ آیا می‌دانستید نودل‌ها ابتدا سرخ می‌شوند؟ این یکی از عواملی است که برای قلب ما خوب نیست. عامل دیگری نمک است. یک بسته معمولی نودل ۸۷۵ میلی‌گرم سدیم دارد.

غلات صبحانه

شکر برای دندان‌ها و دور کمر شما مضر است، اما قلب شما نیز با مصرف بیش از حد شکر، سالم نمی‌ماند. مطالعات نشان داده افرادی که ۱۷ تا ۲۱ درصد کالری روزانه را از شکر دریافت می‌کنند، ۳۸ درصد بیشتر از افرادی که ۸ درصد کالری خود را از شکر دریافت می‌کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار دارند. متخصصان قلب، قند‌های افزوده‌شده در بسیاری از غلات را به خوردن آب‌نبات تشبیه می‌کنند. این قند‌ها باعث افزایش تری‌گلیسیرید و افزایش کلسترول می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا