کد خبر: 080901110840
جهانروزنامه

غنا می خواهد طلای خود را با نفت مبادله کند

پیشتر یک توافق موقت با امارات متحده عربی منعقد شده، غنا دومین عرضه کننده بزرگ طلا در قاره آفریقا، می خواهد ذخایر ارز خارجی خود را بازسازی کند.

کابیرو ماهاما، مشاور اقتصادی معاون رئیس جمهور غنا، معاون رئیس جمهوری غنا، کابیرو ماهاما، گفت که دولت با شرکت نفتی ملی امارات (ENOC) مستقر در دبی به یک توافق “موقت” دست یافته است.

غنا، دومین تولید کننده بزرگ طلای آفریقا، هفته گذشته از شرکت های معدنی بزرگ خواست تا از اول ژانویه ۲۰ درصد از فلزی را که پالایش کرده اند را به بانک مرکزی غنا بفروشند تا  ذخایر شمش هایی که برای واردات سوخت و کاهش تقاضا استفاده می شود، تامین شود.

ماهاما در یک مصاحبه تلفنی در ۲۵ نوامبر گفت: «ما برای هر شرکت تجاری بین المللی نفتی که علاقه مند باشد، باز هستیم. از اکتبر ۲۰۲۳، تمام نیازهای نفتی ما با طلا مبادله خواهد شد.»

غنا در تلاش است تا اقتصاد خود را تثبیت کند و سیستم مبادله پایاپای را به عنوان راهی برای جلوگیری از سقوط Cedi (پول ملی غنا) در پیش گرفته است، پولی که براساس ارزیابی بلومبرگ بدترین عملکرد را در میان ارزها چهان داشته.

تضعیف سدی باعث افزایش تورم و کاهش ذخایر ارزی غنا شده است. دولت رئیس جمهوری نانا آکوفو آدو که امسال به دلیل افزایش بدهی و هزینه های خدمات وام دسترسی به بازارهای مالی بین المللی را از دست داده، قصد دارد از دارندگان اوراق قرضه بین المللی بخواهد که ضرر سرمایه گذاری های خود را بپذیرند تا راه را برای کمک مالی از صندوق بین المللی پول هموار کند.

دبی از دیرباز از قطب های تجارت طلا بوده و به دلیل خلأهای نظارتی که در این کشور وجود دارد، اجازه می دهد شمش های قاچاق شده از مناطق جنگی به دبی وارد شود و به همین دلیل هم همواره این کشور مظنون به پولشویی است، ادعاهایی که توسط دبی رد شده، و استدلال می کند که از سال ۲۰۲۱، نظام تجارت طلا در این داخل کشور زاه اندازی شده و سیستم گزارش دهی مبارزه با پولشویی کشور  هم که توسط دولت فدرال اداره می شود.

استیو اوپاتا، رئیس بازارهای مالی در بانک غنا، در مصاحبه ای در روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) گفت:  شرکت نفتی ملی امارات می خواهد نفت تصفیه شده را به ازای طلا به ما بدهد . بسته به مقادیری که موافقت می کنند به ما بدهند، معادل طلا را به آنها می دهیم. این یک برنامه تبادل دولت به دولت است.»

غنا سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار (۹.۶۳ میلیارد یورو) برای واردات هزینه می کند که ۴۸ درصد آن برای خرید سوخت است.

دولت امیدوار است مبادله طلا با نفت خام تصفیه شده به آنها کمک کند تا ذخایر ناخالص بین المللی را که در پایان اکتبر به ۶.۷ میلیارد دلار کاهش یافت و به سختی واردات کشور را پوشش داده، جبران شود.

کاهش ارزش پول ملی غنا منجر به تسریع تورم شد که در مهرماه به ۴۰.۴ درصد رسید. این امر بانک مرکزی غنا را بر آن داشت تا نرخ سود اوراق قرضه را افزایش دهد و به ۲۷ درصد برساند که بالاترین سطح دو دهه گذشته است. بانک غنا طلا را از شرکت های معدنی با پول ملی این کشور خریداری خواهد کرد.

غنا سال گذشته برای اولین بار طی ۶۰ سال گذشته خرید طلا را برای تقویت ذخایر ارزی خود آغاز کرد. باومیا در یک پست فیسبوکی گفت: «اگر ما طبق برنامه‌ریزی‌ عمل کنیم، تراز پرداخت‌های ما را به طور اساسی تغییر خواهد یافت.»

وی می افزاید: تقاضای واردکنندگان نفت برای دلار «در مواجهه با کاهش ذخایر ارزی باعث کاهش ارزش سدی و افزایش هزینه های زندگی در اثر افزایش قیمت سوخت، حمل و نقل و آب و برق می شود.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا