کد خبر: 17070048991
دسته‌بندی نشده

فاصله حقوق کارگران با هزینه های زندگی بیشتر شده است

یک مقام کارگری می گوید باید بپذیریم حقوق و دستمزدی که امروز کارگر و بازنشسته می گیرند جزو پایین ترین سطوح جدول دنیا است و تا زمانی که دستمزدها با هزینه های سبد معیشت همخوانی نداشته باشد، همچنان با عقب افتادگی مزدی روبه روخواهیم بود.

فتح اله بیات در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر واقعی شدن حقوق و دستمزد کارگران اظهار کرد: در حال حاضر هزینه ماهانه سبد معیشت بیش از  ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود در حالی که حقوق دریافتی کارگر چهار میلیون تومان است بنابر این وقتی حقوق و دستمزد با هزینه های سبد معیشت همخوانی ندارد در واقع با عقب افتادگی مزدی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود با وضعیت قیمتها در بازار، برخی حقوقها به ۱۰ روز نمی رسد، بر لزوم واقعی شدن دستمزد کارگران تاکید کرد و گفت: باید بپذیریم حقوق و دستمزدی که امروز کارگر و بازنشسته در این مملکت می گیرند پایین ترین سطح جدول دنیا است.

حقوق کارگران از هزینه ها عقب است

اگر فاصله بین دستمزد چهار میلیون تومانی با هزینه ۱۰ میلیون تومانی سبد معیشت جبران شود تازه سر به سر شده و می توان گفت که قدرت معیشت کمی بهبود یافته است.

بیات درباره مهار تورم و تاثیر آن بر دستمزد و زندگی خانوارهای کارگری اظهار کرد: ما می توانیم تورم را مهار کنیم و معتقدم که باید اساس کار دولت مهار تورم باشد ولی حتی اگر تورم مهار شود و در همین شرایط هیچ گونه افزایش قیمت اجناس و کالا نداشته باشیم و قیمت همه آن چیزهایی که سبد معیشت کارگران را تشکیل می دهد ثابت بماند باز هم حقوق کارگران از هزینه ها عقب است و باید به تناسب تورم به روز و واقعی شود.

به گفته رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، هزینه های سبد معیشت کارگران تنها خوراک و مواد غذایی نیست و امروز هزینه های درمان و اجاره بها و ایاب و ذهاب در آن سنگینی می کند لذا باید به سمت کاهش شکاف بین حداقل دستمزد و هزینه های معیشت برویم و عقب افتادگی مزدی کارگران را جبران کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا