کد خبر: 02110066225
اقتصادبازارها و خدمات مالیبازرگانیبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

فدرال رزرو آمریکا آینده «دلار دیجیتال» را بررسی میکند

ترجمه: سلیم حیدری

بانک مرکزی ایالات متحده در حال بررسی مزایا و معایب ارز دیجیتال است.

شورای حکام فدرال رزرو در مطالعه‌ای که در روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) باید «برای جایگزینی با شکل‌های فعلی پول و روش های ارائه خدمات مالی تکمیل شود.» فدرال رزرو ادعا کرد که این مساله اولین گام در بحث عمومی در ارتباط با «دلار دیجیتال» است.

این مطالعه در ۴۰ صفحه، از جمله ضمائم و پاورقی‌ها، به بررسی مزایا و معایب این ارز دیجیتال در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا می‎پردازد و از مردم و مقامات بازخورد می‎خواهد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در بیانیه‌ای گفت: «ما مشتاقانه منتظر تعامل با مردم، نمایندگان منتخب و طیف گسترده‌ای از سهامداران هستیم. زیرا ما به بررسی نکات مثبت و منفی این ارز دیجیتال در ایالات متحده می پردازیم.»

در این مطالعه آمده است که معرفی دلار دیجیتال «نمایانگر یک نوآوری بسیار مهم در پول آمریکایی است» به همین دلیل است که فدرال رزرو «در نظر دارد بدون حمایت روشن از سوی قوه مجریه و کنگره، به صدور این ارز دیجیتال ادامه دهد. به صورتی ایده ال و در شکل یک قانون خاص و مجاز»

فدرال رزرو خاطرنشان کرد که دلار در حال حاضر دارای سه نوع پول است – ارز فیزیکی صادر شده از سوی فدرال رزرو، پول دیجیتالی که از سوی بانک‌های تجاری نگهداری می‎ شود و «پول غیربانکی». پول غیر بانکی یک حساب دیجیتالی از تراکنش‎های استفاده شده از سوی سایر ارائه‎دهندگان خدمات مالی است.

فدرال رزرو گفت: در حالیکه راه‎اندازی یک دلار دیجیتال با حمایت فدرال رزرو می‌تواند پرداخت‎های ایمن و سریع را بین آمریکایی‌ها و حتی تجارت با سایر کشورها ارائه دهد، «ممکن است جنبه‎های منفی نیز داشته باشد» مانند سوالاتی در مورد اینکه چگونه دولت می ‎تواند حریم خصوصی شهروندان را حفظ کند، با تراکنش‌های غیرقانونی مبارزه کند و «ثبات پولی و مالی را حفظ کند.»

این مطالعه خاطرنشان کرد که روش‌های پرداخت دیجیتال کنونی در هنگام «بلایای طبیعی یا سایر اختلالات بزرگ» با شکست مواجه می‌شوند و مردم در مناطق آسیب‌دیده مجبور می‎شوند تا به تراکنش‌های نقدی تکیه کنند.

بانک مرکزی ایالات متحده همچنین هشدار داد که سایر کشورها یا اتحادیه‎های ارزی می‎توانند ارزهای دیجیتال بانک‎های مرکزی خود را ایجاد کنند که ممکن است جذاب‎تر از شکل های موجود دلار ایالات متحده باشد و وضع آن را به عنوان یک ارز ذخیره جهانی تهدید کند.

فدرال رزرو گفت: «ارز دیجیتال بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا ممکن است به حفظ نقش بین‎المللی دلار کمک کند.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا