کد خبر: 04050193496
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

فراز و فرود رمز ارزها در فصل دوم سال ۲۰۲۲

کوثر ایزک شیریان؛ کارشناس محتوای فینوپیا

۱. تغییرات مربوط به ارزش بازار

ارزش بازار ۳۰ ارز دیجیتال برتر در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی (تقریباً برابر با اواسط فروردین تا اواسط تیرماه) در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) حدود ۶۸ درصد کاهش یافت و به زیر ۱ تریلیون دلار سقوط کرد. این در حالی است که ارزش بازار این ارزهای دیجیتال در نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۲.۶ تریلیون دلار بود.

به گزارش فینوپیا، در این مدت ارزهای دیجیتال لونا، ویوز، اکسی‌اینفینیتی و استیبل کوین ترا کلاسیک، از بین ۳۰ ارز دیجیتال برتر بازار خارج شدند. در همین حال، ارزهای دیجیتال مونرو، اوکی‌بی، لئو، و یونی‌سواپ جای آنها را از آن خود کردند.

از طرفی، شهرت استیبل کوین‌ها در مدت مذکور به‌شدت افزایش یافت. برای مثال می‌توان به استیبل کوین‌های دلار بایننس و دای اشاره کرد که در گذشته به‌ترتیب در رتبه‌های سیزدهم و بیستم بودند و هم‌اکنون به‌ترتیب در رتبه‌های ششم و دوازدهم قرار دارند.

۲. تغییرات مربوط به بیت‌کوین

روند بیت‌کوین در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نزولی بود. کندل هفتگی این ارز دیجیتال برای ۹ هفته متوالی قرمز بود که خود رکورد جدیدی محسوب می‌شد. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان چندین سطح مقاومت مهم، از جمله سطوح مهم ۳۰,۰۰۰ و ۲۰,۰۰۰ هزار دلار را از دست داد. گفتنی است که بیت‌کوین بدترین عملکرد را در مقایسه با دارایی‌هایی به جز ارزهای دیجیتال (مثل نفت و طلا) داشت. در بین انواع دارایی‌های مختلف، تنها نفت خام و شاخص دلار در این مدت رشد کردند که دلیل آن به‌ترتیب محدودیت عرضه نفت و افزایش نرخ بهره ایالات متحده آمریکا توسط بانک مرکزی این کشور بود.

۳. تغییرات مربوط به اتریوم

مانند بیت‌کوین، روند اتریوم هم در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ نزولی بود. از ابتدای ماه آوریل (فروردین) تا اواسط ماه ژوئن (خرداد)، کندل‌های هفتگی این ارز دیجیتال برای ۹ هفته متوالی قرمز بود که این عملکرد هم رکورد جدیدی محسوب می‌شود. گفتنی است که قیمت این ارز دیجیتال برای مدت کوتاهی به زیر ۹۰۰ دلار سقوط کرد.

۴. سقوط ترا کلاسیک و راه‌اندازی ترا ۲.۰

ارز دیجیتال ترا کلاسیک (که در گذشته لونا هم نام داشت) به همان سرعتی که رشد کرده بود، سقوط کرد. زمانی که ترا کلاسیک در اوج خود قرار داشت، ارزش بازار آن ۱۸.۷ میلیارد دلار بود. با این حال، این ارز دیجیتال حدود ۹۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و ارزش بازار آن هم‌اکنون حدود ۳۵۳ میلیون دلار است.

از آنجا که در شبکه ترا، ارز دیجیتال لونا و استیبل کوین دلار ترا کلاسیک در ارتباط با هم ساخته شده بودند و لونا نوعی سپر در مقابل استیبل کوین این شبکه محسوب می‌شد، هر دو با هم سقوط کردند. شبکه ترا هم در مواجهه با این مشکل، از روش فورک ارزهای دیجیتال استفاده و ترا ۲.۰ را راه‌اندازی کرد. این روش نه‌تنها تأثیر خاصی بر بهبود بازار نداشت، بلکه قیمت ترا ۲.۰ هم از ۱۶ دلار به ۱ دلار سقوط کرد.

۵. بخش دیفای

ارزش بازار دیفای تا سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به‌شدت کاهش یافت و از ۱۴۲ میلیون دلار به ۳۶ میلیون دلار رسید. دلیل کاهش بخش زیادی از ارزش بازار دیفای سقوط ارزهای دیجیتال موجود در شبکه ترا بود. با سقوط ارزهای دیجیتال مذکور پروژه‌های اکوسیستم ترا و پروتکل‌هایی که از این دارایی‌ها پشتیبانی می‌کردند هم از بین رفتند. علاوه بر این، تعداد حفره‌های امنیتی و هک‌های بخش دیفای در این مدت افزایش یافت و پروژه‌هایی مانند اینورس (Inverse) و راری (Rari) را تحت تأثیر خود قرار داد. این حملات همراه با از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به پروتکل‌های هک‌شده، روی قیمت توکن‌های مربوط به آنها هم تأثیر منفی گذاشت.

با کاهش ارزش بازار بخش دیفای، تعداد کاربران فعال روزانه بخش دیفای از تقریباً ۵۰,۰۰۰ نفر به کمتر از ۳۰,۰۰۰ نفر رسید، اما با شکست نهادهای متمرکز جذابیت بخش دیفای برای کاربران تا حدودی افزایش یافت.

۶. NFTها

زمستان ارزهای دیجیتال باعث شد که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حجم معاملات بخش توکن‌های غیرمثلی (NFTها) هم حدود ۲۶.۲ درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. شایان ذکر است تا انتهای سه‌ماهه دوم سال، حجم بخش NFTها حدود ۸۳۰ میلیون دلار بود.

۸۳ درصد از بازار NFTها همچنان تحت سلطه بلاک‌چین اتریوم است. با این حال، بلاک‌چین سولانا رقابت تنگاتنگی با اتریوم دارد و مخصوصاً بعد از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ پیشرفت چشمگیری داشته است.

بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) تنها زنجیره‌ای بود که در این مدت رشد کرد و حجم آن حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافت. دلیل رشد این زنجیره ورود پروژه استپن (STEPN) به آن بود. گفتنی است که هک و سقوط پل رانین (Ronin) هم تأثیر بسیار بدی بر بخش NFTها گذاشت.

اوپن‌سی (OpenSea) توانست جایگاه خود به‌عنوان بزرگترین بازار توکن‌های غیرمثلی را همچنان حفظ کند. پس از اوپن‌سی، بازارهای ایکس‌تووای‌تو (X2Y2)، مجیک‌ایدن (MagicEden) و اتمیک (Atomic) بزرگ‌ترین بازارهای موجود محسوب می‌شوند. گفتنی است که در این مدت توجه معامله‌گران به مجموعه توکن‌های غیرمثلی اوکی‌بیرز (OkayBears)، تریپین‌ایپ‌تریب (Trippin’ Ape Tribe) و دی‌گادز (DeGods) که همگی روی بلاک‌چین سولانا ساخته شده‌اند، به‌شدت جلب شد.

۷. صرافی‌های ارز دیجیتال

علی‌رغم اینکه ریسک‌ها و مشکلات صرافی‌های متمرکز در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ به‌شدت نمایان شد، صرافی‌های غیرمتمرکز نتوانستند جای آنها را بگیرند. کل حجم معاملات صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز در ماه ژوئن (خرداد) به‌ترتیب ۰.۸۶ و ۰.۰۷ تریلیون دلار بود. حجم معاملات ۱۰ صرافی متمرکز برتر صنعت ارز دیجیتال در این مدت با کاهشی ۷.۹ درصدی به ۳.۲۵ تریلیون دلار رسید.

صرافی‌های اوکی‌ایکس (OKX) و کریپتودات‌کام (Crypto.com) بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار خود را در مدت مذکور از دست دادند. از طرف دیگر، صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ به‌طور پیوسته در حال رشد بود و سهم بازار خود را تا انتهای این مدت تقریباً دو برابر کرد. با این حال، هیچ‌کدام از صرافی‌های موجود نتوانستند با بایننس (Binance) رقابت کنند؛ چراکه این صرافی توانست سهم بازار خود را افزایش دهد و تقریباً ۵۰ درصد از کل بازار را در اختیار بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا