کد خبر: 110403164623
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهروزنامه

تخصیص ۱۷.۵۸۰ میلیارد دلار ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، برای کالاهای اساسی ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار،‌ برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۵۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۲۸۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت که در مجموع ۱۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار می‌شود.

به گزارش عصراقتصاد، برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۲۱ میلیون دلار و در مجموع ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۶۶۱ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۱۱ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۴۴۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۷۵۵، ۱۵۵، ۶۱۶، ۶۳۰ و ۲۹ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۹ تیرماه سال جاری دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، ۵ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

افزایش ذخایر ارزی کشور

در همین رابطه محمد رضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی اظهار کرد: با ایجاد مرکز مبادله، ارز کالاهای اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ بر اساس مصوبه مجلس و تامین ارز سایر کالاها را با نرخی در یک کانالی که متغیر و شناور است تامین کرده‌ایم تا تعادل بنگاه‌های تولیدی به هم نریزد.

وی افزود: طبق آمار رسمی، هر سال میزان تخصیص و تامین ارز به بخش تولید افزایش یافته است.

به گفته فرزین، با راه‌ افتادن مرکز مبادله تسلط بیشتری بر بازار ارز داریم و بهتر توانستیم ارز اختصاص دهیم و قیمت ارز را کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: وقتی تورم کنترل شده و کاهش پیدا کرده بخشی از آن به دلیل موفقیت سیاست ارزی بوده است.

وی گفت: وقتی رشد محقق شده و رشد تشکیل سرمایه افزایش پیدا کرده یعنی ارز لازم برای تشکیل سرمایه به خوبی تخصیص داده شده است.
توافق وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین مالی ۱۰۰ همتی بخش تولید

همچنین دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز از توافقنامه سه جانبه وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تامین مالی حدود ۱۰۰ همتی در این ستاد خبر داد.

محمدباقر علی خانی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: ستاد تسهیل در سی و یک استان کشور دارای دبیرخانه است که ریاست دبیرخانه این ستاد، بر عهده استاندار است و دبیر آن نیز رئیس سازمان صمت آن استان است.

وی افزود: اولین کاری که در این ستاد انجام می‌شود صدور مصوبات در کارگروه ستاد است. دومین کاری که این ستاد انجام می‌دهد مرتبط به مشکلاتی است که حل آن از توان استان خارج است که پرونده آنها به کمیته‌های تخصصی ستاد مرکزی در کشور ارسال می‌شود. رؤسای کمیته‌ها، شامل رؤسای دستگاه‌های عالی کشوری هستند و تلاش می‌کنند که مشکلات آنها را در همین کمیته‌ها حل کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که قوانین مزاحم در حوزه تولید، از جمله شناسایی و لغو آنها در سطح کشور را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه تأمین مالی با دستورالعمل وزیر صمت بر عهده ستاد تسهیل در سراسر کشور است، گفت: با توجه به اینکه میزان تقاضا بسیار بیشتر از میزان ورودی‌ها بود وزیر صمت موافقتنامه ای با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد امضا کرد که تأمین مالی حدود ۱۰۰ همتی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. این موضوع از طریق معاونت هماهنگی وزارت صمت در حال پیگیری است.

علیخانی یادآور شد: اگر موضوع متقاضیان در ادارات صمت حل نشد طی نامه‌ای به ستاد اصلی ارجاع می‌یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا