کد خبر: 0310999297
بورسروزنامه

فرصت‌ها و تهدیدهای اقبال به شرکت‌های کوچک بورس

مسعود وطنخواه

رشد نامتوازن دو شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن گویای توجه فعالان بازار سرمایه به شرکت‌های با سرمایه کمتر است؛ رفتاری که اگر بدون تحلیل مناسب اتفاق افتد می‎تواند تکرار زیان‌ها برای این گروه از معامله‌گران شود. به عبارت دیگر، معاملات در شرکت‌های کوچک با فرصت و تهدید همراه است.

روند نزولی شکل‌گرفته از روز دوشنبه سبب شد که ۱۵دقیقه ابتدایی روز گذشته هم بازار سرمایه نزولی شود، اما در ادامه روند صعودی را، هر چند با یک نوسان در میانه راه ثبت کرد. شاخص کل بورس دیروز با افزایش ۸هزار و ۴۹۶واحدی در تراز یک‌میلیون و ۴۴۴هزار واحد ایستاد.

روند معاملات روز گذشته به گونه‌ای بود که هر چه به پایان زمان معاملات نزدیک می‌شدیم، از ترس سرما‌یه‌گذاران کاسته می‌شد و در مقابل اعتمادشان به بازار افزایش می‌یافت که همین امر سبب ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سرمایه شد.

بازدهی ۰.۵۹درصدی شاخص کل بورس روز گذشته در حالی محقق شد که شاخص کل هم‌وزن بازدهی ۱.۷درصدی را ثبت کرد. این رشد نامتوازن دو شاخص کل نشان‌دهنده اقبال سرمایه‌گذاران به شرکت‌های با سرمایه کوچک است. نظیر این رشدهای قیمتی را سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم؛ زمانی‌که بازدهی بازارهای پایه فرابورس با نوسان‌های ۱۰درصدی در سال‌های گذشته همراه بود و سرانجام خوبی برای افرادی که در مراحل آخر وارد این بازارها شده بودند و با زیان هنگفت مواجه شدند، نداشت.

نوید خاندوزی، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر، نیز دیروز درباره دقت در انتخاب شرکت‌ها برای دادوستد به سرمایه‌گذاران هشدار داد. او دراین باره به سنا، گفت: بهتر است سهامداران شرکت‌ها را از نظر سودآوری، جریان فروش، سودآوری، چشم‌انداز وضع آتی و توانایی در توجیه قیمت آتی بررسی کنند. به نظر من اگر ما چنین رفتاری داشته باشیم و به هر گزینه سرمایه‌گذاری در بازار به این شکل نگاه کنیم که آیا جریان سودآوری و جریان ارزندگی توجیه‌کننده قیمت است یا خیر، گرفتار این ریزش‌هایی نظیر مرداد نمی‌شویم.

او اضافه کرد: البته به طور قطع در بین سهم‌های کوچک، سهم‌های ارزنده هم وجود دارد، ولی برای کسب موفقیت در معاملات باید این عوامل را چه در سهام شرکت‌های کوچک و چه سهام شرکت‌های بزرگ بررسی کنیم و در ذهن خود داشته باشیم که شرکت‌هایی که اندازه کوچکی دارند و اسیر جریان‌های نوسان‌گیری و سفته‌بازی می‌شوند ممکن است با چالش‌های بعدی بزرگتری مواجه شوند و حرکت قیمتی سهم ممکن است همانطور که به سرعت افزایش پیدا کرده است به همان نسبت هم کاهش یابد و زیان سنگینی را به سهامداران وارد کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا