کد خبر: 31030187840
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

فرصت ایران به کره جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بدهی کره جنوبی به ایران تصریح کرد که ایران به دولت جدید کره جنوبی فرصت می‌دهد که به صورت عملی نشان دهد که مثل دوستان‌ ایران در منطقه چه اقدام عملی برای پرداخت بدهی خود به ایران انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان اینکه دولت جدیدی در کره جنوبی سر کار آمده است، ادامه داد: آن‌ها حرف‌ها و وعده‌هایی داده‌اند از جمله اینکه می‌خواهند بدهی خود به ایران را پرداخت کنند؛ ولی تاکنون حرکتی در این زمینه انجام نداده‌اند و ما منتظر هستیم که ببینیم که تفاوت دولت جدید کره با دولت عهدشکن قبلی در این زمینه چیست.

او همچنین در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در ارتباط با شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر استعفای علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در جریان مذاکرات وین اظهار کرد:‌ کلیه کارها و اقدامات  در درون  وزارت خارجه در حال انجام است و مذاکره‌کنندگان ما بی‌توجه به برخی از شایعات که با هدف ساخته می‌شود کار خود را می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آخرین روند مذاکرات وین با توجه به گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت:‌ ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و به رغم تمامی بدعهدی‌های آمریکا و ادامه مسیر ترامپ از سوی دولت آمریکا این قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است و اگر اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد. سیاستی که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه امیدواریم طرف آمریکایی به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد، خاطرنشان کرد: ما برای حصول یک توافق خوب، پایدار و موثر آمادگی داریم و همه زمینه‌ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می‌دانیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با نتایج سفرهای اخیر روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به ایران و پیگیری سیاست دیپلماسی منطقه‌ای از سوی دولت سیزدهم افزود: ایران اکنون دارد جایگاه خود را به عنوان هاب ترانزیتی منطقه مجددا به دست می‌آورد.

اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده و کالاها می‌تواند از قزاقستان در این مسیر تمام ریلی منتقل شوند، اولین محموله‌های کریدور شمال-جنوب از طریق دریا و خط راه‌آهن منتقل شده است. کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب و سایر مسیرهای جانبی دیگر در حال فعال‌سازی است.

این‌ها از سفرهایی که انجام شده به امضای قرارداد رسیده و یا در حال پیگیری است. در جریان سفر رئیس‌جمهوری قزاقستان و همچنین سفر چندی پیش روسای جمهوری تاجیکستان و ترکمستان به ایران تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما در تلاش هستیم که سطح تجارت خود را با قزاقستان از نیم میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار برسانیم که این موضوع پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای ایران طلب می‌کند، افزود: ما در تلاش هستیم همکاری‌های خود را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در مناطق مختلف جغرافیایی پیرامون خود از جمله حوزه قفقاز و آسیا گسترش دهیم و در همین چارچوب آخر هفته جاری میزبان آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه در تهران خواهیم بود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان سفر آقای امیرعبداللهیان به ترکیه افزود: ما یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در منطقه داریم ادامه همکاری‌ها با ترکیه است. طی سال‌های گذشته یکی از باثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشته‌ایم. در مورد زمان انجام این سفر دو طرف در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند تا تاریخ مناسبی را پیدا کنند و ان‌شاءالله به زودی این سفر انجام خواهد شد.

او افزود: روابط ایران و ترکیه روابطی خوب، چند لایه و راهبردی است. نگاه ایران در مورد پرونده سوریه روشن است و پرونده سوریه یکی از پرونده‌های اختلافی بین ایران و ترکیه است و در همین چارچوب ما تلاش کرده‌ایم که به عنوان دو کنشگر از طریق فرایندهای دیپلماتیک از جمله روند آستانه اختلافات را مدیریت و حل و فصل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند که ایران در برابر قطعنامه شورای حکام باید از معاهده NPT خارج می‌شد، گفت:در فضای نخبگی و کارشناسی ما اظهارات مختلفی مطرح می‌شود که ما نیز این اظهارات را می‌شنویم؛ ولی آنچه که موضع ایران است این است که ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان اولیه پادمان همواره به NPT پایبند بوده و در همین چارچوب همکاری‌های فنی خود را با آژانس داشته است و اجازه بدهید که اکنون در همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم و همکاری‌ها و فعالیت‌های خود را به پیش ببریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا