کد خبر: 151002148143
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهسلامت و رفاهصنعت و معدن

فروش دارو در پلتفرم ها، چند برابر نرخ قانونی

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، از فروش دارو در پلتفرم های فروش اینترنتی به چند برابر قیمت قانونی آن خبر داد.

به گزارش عصراقتصاد، دکتر محمد پیکان‌پور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: با رویکرد دارورسانی در منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه موافقیم اما برای این موضوع هم باید هفت شرط اساسی تعیین شده رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو از زاویه دید مردم به موضوع فروش اینترنتی دارو نگاه می‌کند، اظهار کرد: اینکه بخش‌های مختلف در حوزه کسب و کار چه در سطح داروخانه و چه در سطح پلتفرم‌ها مداخلاتی را متوجه کسب و کار خود ببینند و بخواهند از حقوق خود دفاع کنند در جای خود قابل تامل است اما سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد حاکمیتی مکلف است که آن رویه‌ای که مطلوبیت نهایی مردم را حداکثر می‌کند را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهد.

وی درباره دارورسانی در منزل بیان کرد: درباره اینکه خدمات با رفاه بیشتری به مردم برسد به‌ویژه در زنجیره تامین داروی بیماران خاص و به حداقل رساندن مشکلات مردم در تهیه دارو نظرمان مثبت است اما آنچه که حائز اهمیت است، استقرار برخی قوانین در این فرایند است که برخی ذی‌نفعان بیرون از وزارت بهداشت که تصمیم‌سازی هم می‌کنند به این الزامات توجه ندارند.

پیکان‌پور تاکید کرد: ضرورت اول ما بحث اطمینان از کیفیت و اصالت داروی دریافتی است. از ابتدای تامین ماده اولیه دارو تا زمانی که دارو به داروخانه برسد، مرارت زیادی کشیده می‌شود تا داروی استاندارد به مردم برسد و این ممکن است در فروش بدون ضابطه اینترنتی به شکلی مخدوش شود. درواقع شاید استاندارد لازم فرایند حمل دارو رعایت نشود و یا اصلا داروهای تقلبی و قاچاق به دست افراد برسد.

تلاش های زیادی در سازمان غذا و دارو انجام دادیم تا سامانه «تی‌تک» که رسالت اصالت سنجی دارو را دارد، برقرار شود و زنجیره تامین و سلامت مردم را ارتقا دهد.

وی با تاکید بر اینکه با رویکرد دارورسانی در منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه موافقیم، افزود: در این زمینه هفت شرط لازم برای دارورسانی در منزل شامل ضرورت اطمینان از اصالت و کیفیت دارو، پرهیز از ایجاد تقاضای القایی در زنجیره عرضه، ضرورت رعایت الزامات حمل دارو و اصول GDP، الزام به ارتباط مستقیم بیمار با مسئول فنی داروخانه، لزوم مدیریت داده‌ها در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت از مجرای نسخه الکترونیک و جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات بیماران، پذیرش مسئولیت اعضای زنجیره در مورد کیفیت کالا و رعایت قیمت مصوب دارو و پرهیز از هرگونه گرانفروشی باید برقرار باشد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو یک نسخه دست نویس جعلی را نشان داد که فردی یک فرآورده مخدر با مهر تقلبی نوشته است و در کسری ازساعت فرآورده توسط پلتفرم‌های اینترنتی تحویل او داده شده است.

به گفته وی داروی سقط جنین نیز با نسخه جعلی به راحتی توسط این پلتفرم‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دارو در پلتفرم‌ها به چند برابر قیمت قانونی به فروش می‌رسد، افزود: اسپری تنفسی ۷۰ هزار تومانی با قیمت ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

داروی شیمی درمانی ۹۲ هزار تومانی ۹ میلیون تومان، داروی مادوپار ۶۵۰ هزار تومانی با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و شربت لیسکانسین ۲۶۰ هزار تومانی با قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در پلتفرم‌ها به فروش می‌رسد.

پیکانپور تاکید کرد: زمانی که پلتفرم به داده بک گراند نظام سلامت و نسخه الکترونیک متصل نباشد و اعتبارسنجی لازم را از نسخه نتواند انجام دهد؛ امکان سوء استفاده فراهم می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا