کد خبر: 070303160970
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنفناوری اطلاعات و ارتباطاتمعاون علمی رئیس‌جمهور اعلام کرد:

فروش ۵۳۰ همتی دانش‌بنیان‌ها در سال گذشته

بنابر اعلام معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، فروش ۵۳۰ همتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته از دستاوردهای توجه و حمایت رئیس جمهور شهید از این حوزه بود. سال گذشته دانش بنیان ها ۵ میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کردند و در مقابل ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که ارزش متوسط صادرات آنها نسبت به کالاهای صادراتی برابر بوده است.

به گزارش عصراقتصاد، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور، ابزار امیدواری کرد که مکتب خدمت خالصانه‌ای که آیت‌الله رئیسی پایه‌گذار آن بودند و برای آن نماد شدند، مستدام در کشور بماند و هر روز شاهد پیشرفت ایران و درخشش آن در جهان باشیم.

وی با اشاره به نوع نگاه آیت‌الله رئیسی به زیست بوم فناوری ایران، اظهار کرد: در یک هفته گذشته درباره ابعاد شخصیتی شهید جمهورمان صحبت‌های زیادی شد که با توجه به فضای اندوه و احساسی که مردم داشتند، عمده توجهات به سمت منش، رفتار، اخلاق و خلوص و خستگی ناپذیری ایشان بود و من به عنوان معاون کوچک ایشان که در حوزه علمی و فناوری به ایشان کمک می‌کردم، قویا معتقدم که حضرت آیت الله رئیسی یک مدیر راهبردی تمام عیار بود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان برای آیت‌الله رئیسی تنها یک اصلاح عنوان نبود، بلکه تغییر راهبردی جدی در حوزه علم و فناوری کشور بود، گفت: در سال‌های اول انقلاب و حتی ۳ تا ۴ دولت قبل، عمده رشد و پیشرفت کشور بر مبنای اقتصاد منبع پایه بوده است و در این راستا عموما بر پایه منابع نفتی و معادن، اقتصاد کشور را توسعه دادیم، به این معنا که نفت را می‌فروختیم و با پول آن مدرسه، بیمارستان و دانشگاه می‌ساختیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: ولی در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن مصرف و هزینه‌های کشور و همچنین تحریم‌های سنگینی که دشمن علیه کشور داشته است، اقتصاد منبع پایه به زودی ضعف خود را نشان داد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تکیه به نفت و خام فروشی، معضل اقتصاد کشور بوده است، اضافه کرد: اگر ما به دنبال پیشرفت و رشد تراز هستیم، بر مبنای اقتصاد منبع پایه نمی‌توان به آن نائل شد.

نگاه رئیس‌جمهور شهید به نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رویکرد آیت الله رئیسی به نخبگان گفت: ایشان نگاهشان به نخبگان یک نگاه فراتر از بخشی از جامعه بود و به معنای واقعی کلمه در سیاست‌ها و راهبردهای وی، نگاه حکمرانی نخبگانی را می‌دیدم، به این‌ معنا که تاکید داشتند که مسائل کشور تنها و تنها با کمک و همکاری نخبگان حل می‌شود.

وی ادامه داد: ما از نظر منابع در کشور محدودیت داریم که دولت باید با آن گذران امور داشته باشد، ولی اگر قرار باشد پیشرفتی در کشور اتفاق بیفتد، این پیشرفت لزوما از مسیر سرمایه گذاری‌های پولی و مالی مجددا نیست، بلکه از جنس اصلاح فرایندهای حکمرانی به سمت فرایندهای هوشمندانه و نخبگانی است.

معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: تصور نمی‌کنم که در طول این سال‌ها، دولتی جوان‌تر از دولت آیت‌الله رئیسی تجربه کرده باشیم، به گونه‌ای که در رده‌های میانی مدیریت در وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، علوم و بهداشت شاهد حضور مدیران دهه ۶۰ و ۷۰ هستیم که کاملا با نگاه نخبگانی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن آیت الله رئیسی در حوزه‌های صنفی و رسیدگی و توجه به نخبگان نیز دغدغه‌مند بود و در جلسات، همواره اولین سؤالشان در خصوص وضعیت نخبگان کشور این بود که فضای نخبگانی کشور، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

وی تاکید کرد: افتخار می کنم که طبق آمارهای سامانه‌های جذب و به کارگیری نخبگان، سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، همکاری هایمان با ایرانیان مقیم خارج از کشور، ۳ برابر شده لست. همچنین بازگشت نخبگان از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور، ۱.۸ برابر ارتقاء یافته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان این ارتقای آمارها در حوزه نخبگان را حاصل توجه ویژه رئیس جمهور شهید به امور نخبگان عنوان کرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته عده‌ای نخبگان ایرانی که سال گذشته به کشور بازگشتند، به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها مشغول به فعالیت شدند و برای عده ای از آنها که قریب یه ۳۵۰ نفر می شود، فرصت ایجاد شرکت های دانش بنیان فراهم شد و بخش دیگری از آنها به عنوان نیروهای متخصص در شرکت های تراز دانش بنیان، فرصت همکاری پیدا کردند.

وی افزود: نگاه دیگری که آیت الله رئیسی به حوزه نخبگانی داشت، این بود که ایرانیانی که در خارج از کشور هستند، اما به هر دلیلی که نمی‌توانند به کشور بازگردند، ولی علاقه‌مند به خدمت در کشور هستند، بچه‌های کشور هستند؛ از این رو در سال گذشته بیش از ۲۰۰ مورد پروژه‌های راهبردی با این افراد که خارج از کشور بودند، تعریف کردیم.

وی ادامه داد: این ۲۰۰ پروژه در خارج از کشور اجرا شد و خدمات آن در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

حمایت‌ها برای توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها

دهقانی فیروزآبادی که در بخش گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر صدا و سیما حضور یافته بود، در پاسخ به این سؤال که مهمترین حمایت رئیس جمهور شهید از فناوری چه بوده است، گفت: مهمترین نکته ای که ایشان بارها به من تاکید می‌کرد این است که بزرگترین کار این معاونت، به خط کردن همه دستگاه‌ها و دولت برای استفاده از محصول و خدمات شرکت های دانش بنیان. اینکه می گویم آیت الله رئیسی یک فرد فکور راهبردی بود، به همین دلیل است.

وی افزود: من به جرات عرض می کنم که طی سال‌های گذشته بزرگترین حامی فکری و گفتمانی و سیاستی جریان دانش بنیان کشور، حضرت آقا و بزرگترین حامی اجرایی فرامین مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، شخص آقای رئیسی بوده لست یعنی آیت‌الله رئیسی شخصا داعیه‌ دار توسعه بازار دانش بنیان ها بود و بارها تاکید کرد که به هیچ وجه اجازه داده نشود که کالا و خدمتی که در کشور وجود دارد و شرکت های دانش بنیان می توانند آن را تامین کنند، از خارج تهیه شود و این امر برایشان خط قرمز بود.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه آیت الله رئیسی در جلسات هیات دولت بارها تاکید می کرد که کالایی که در داخل تولید می شود، نباید از خارج وارد شود، گفت: ایشان هم هوشمندانه هدایت می کرد و هم شخصا مدعی حمایت از بازار دانش‌بنیان ها بود.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: این رویکرد منجر به رخدادهای شگرفی در سال گذشته شد، اینکه شرکت‌های حوزه نفتی از ۱۰۰ شرکت به ۶۰۰ شرکت ارتقاء می یابد و اینکه وزارت نفت امروز بیش از ۱.۸ میلیارد دلار قرار داد با دانش بنیان ها منعقد کرده، نتیجه حمایت‌های رئیس جمهور شهید است.

وی فروش ۵۳۰ همتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته را از دیگر دستاوردهای توجه و حمایت رئیس جمهور شهید از این حوزه دانست و گفت: سال گذشته دانش بنیان ها ۵ میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کردند و در مقابل ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که ارزش متوسط صادرات آنها نسبت به کالاهای صادراتی برابر بوده است. باید توجه شود که همه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش محور نیستند و کالاهای غیر دانش‌بنیان هم در سبد تولیدات خود دارند.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: مساله اصلی اینجاست که معادل ۲۰ میلیارد دلار محصول و خدمتی که شرکت‌های دانش بنیان در کشور به فروش رساندند که عموما ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به قیمت نمونه خارجی ارزش دارد، صرفه جویی ارزی به همراه داشته است، به این معنا که این شرکت‌ها ۵ میلیارد دلار ارز دریافت کردند و ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشتند که این عدد ۳ برابر میزان صادرات ۱۴۰۱ است.

به گفته وی صادرات دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ سه برابر شد و در مقابل قریب به معادل خارجی ۳۰ میلیارد دلار کالا و خدمت به کشور ارائه دادند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تاکید کرد: دارویی که باید ۱۸۰ میلیون دلار در سال برای خرید آن هزینه می‌کردیم، صرفا با ۲۰ میلیون تومان تامین ارزی، در کشور تامین شد و مردم احساس نکردند که ما تحریم شدیم و بزرگترین حمایت آیت‌الله رئیسی همین بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا