کد خبر: 22030031758
اقتصادروزنامهصفحه یک

فشار آمریکا به امارات برای قطع همکاری با هوآوی

واشنگتن می‌گوید ابوظبی تا پیش از اجرایی شدن قرارداد خرید جنگنده‌های F-35 در سال 2026، باید تجهیزات تجهیزات چینی 5G را از سیستم مخابراتی خود حذف کند

ترجمه: محمدرضا ستاری

برخی از منابع مطلع اعلام کرده اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در حال اعمال فشار بر روی امارات به منظور حذف شرکت هوآوی از شبکه ارتباطات مخابراتی این کشور است و به این منظور نیز از اهرم قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری جنگنده های F-35 استفاده می‌کند.

منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، تصریح کرده‌اند که آمریکا از امارات می‌خواهد تا ظرف چهار سال آینده یعنی دقیقاً پیش از اجرایی شدن قرارداد خرید F-35 در سال ۲۰۲۶، تجهیزات هوآوی را از سیستم مخابراتی خود حذف کنند؛ اما مقامات ابوظبی گفته‌اند که به مدت زمان بیشتری برای جایگزینی هوآوی با گزینه‌هایی مانند سامسونگ الکترونیک ، اریکسون AB یا نوکیا اویج نیاز دارند.

اختلافات در مورد استفاده امارات از هواوی از زمان دولت ترامپ آغاز شد؛ زمانی که آمریکایی‌ها در یک تلاش ناموفق سعی کردند امارات را متقاعد به بازنگری در روابط نظامی و اقتصادی با چین کنند. به گفته منابع آگاه، دولت ترامپ در ابتدای امر اماراتی‌ها را متقاعد به جایگزین کردن هوآوی و هر گونه طرح چینی در منطقه خاورمیانه کرده بود، اما به صورت کامل محقق نشد.

پس از این ماجرا نیز جو بایدن به محض ورود به کاخ سفید از بازنگری در قراردادهای فروش F-35 خبر داد. به گفته منابع مطلع، اختلاف نظر در مورد توافق آمریکا و امارات متحده عربی در مورد هواوی و سایر نگرانی‌ها در مورد فن آوری های چینی به اندازه‌ای جدی است که هنوز هیچ تضمینی برای امارات در این زمینه وجود ندارد.

اکنون شواهد نشان می دهد که دولت بایدن نیز دنباله‌روی دولت ترامپ در زمینه تحت فشار قرار دادن متحدان برای قطع همکاری با هوآوی است؛ چراکه آمریکایی‌ها مدعی‌اند تجهیزات ۵G قابلیت جاسوسی برای دولت چین را دارند. مقامات آمریکایی از اظهار نظر علنی برای تحت فشار قرار دادن امارات خودداری کرده‌اند؛ اما استیون اندرسون، معاون معاون وزیر امور خارجه در امور ارتباطات بین المللی، در بیانیه‌ای گفته است که دولت بایدن امنیت ۵G را به عنوان یک اولویت می‌داند و ایالات متحده با متحدان و شرکای خود همکاری می‌کند تا از زنجیره تأمین متنوعی از تجهیزات و خدمات مخابراتی قابل اعتماد پشتیبانی کند.  یک منبع مطلع اعلام کرده است که امارات اهمیت حفاظت از فناوری حساس را درک می کند و مذاکرات در این زمینه نیز پیشرفت خوبی داشته است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که همکاری پکن و ابوظبی بر اساس منافع هر دو طرف بوده و این امر هیچ ارتباطی به دخالت طرف‌های ثالث ندارد. چنین وضعی یادآور چالش میان آمریکا و ترکیه، پس از خریداری سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از سوی این کشور از روسیه است؛ جایی که این مساله منجر به دامن زدن اختلافات میان آنکارا و واشنگتن شد و پنتاگون تامین قطعات برای تولید F-35 در خاک ترکیه را متوقف کرد.

امارات متحده عربی تلاش کرده است اتحاد طولانی‌مدت خود با ایالات متحده را تقویت کند و در این حال روابط اقتصادی و امنیتی نزدیکتری با چین در منطقه ایجاد کند. رهبران اماراتی همچنین از تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران که ترامپ در سال ۲۰۱۸ آن را رها کرد ، ناراحت نیستند؛ چراکه چین  نیز همراه با دیگر قدرت‌های جهانی ، درگیر مذاکرات برای بازگرداندن توافق برجام است.

برای ایالات متحده توازن نکته بسیار مهم و ظریفی است: امارات متحده عربی نقش مهمی در منطقه بازی می‌کند و یکی از عوامل اصلی توافق «ابراهیم» برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است. در این حال افزایش فشارها بر روی این کشور، ممکن است بیش از پیش رهبران امارات را به سمت چین سوق دهد.

مقامات بلندپایه در امارات به طور علنی ایالات متحده را در مورد خواسته‌های خود برای حذف هواوی به چالش نکشیده‌اند، اما آنها نارضایتی خود را از تقاضای ایالات متحده به روشنی نشان داده‌اند که مقامات آمریکایی هنوز گزینه مناسبی را برای جایگزینی هوآوی ارائه نداده‌اند. این در حالی است که مراودات تجاری میان چین و امارات در سال ۲۰۲۰ به رقم ۵۳.۶۷ میلیارد دلار رسیده که بیش از دو برابر حجم تجارت میان آمریکا و امارات است.

توافق میان هوآوی و شرکای اماراتی برای راه‌اندازی شبکه ۵G در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت. در آن زمان اپراتور مخابرات امارات، یعنی شرکت اتصالات اعلام کرد که هوآوی قرار است پیش از آغاز نمایشگاه دبی در ظرف شش ماه ۳۰۰ دکل ۵G در این کشور بسازد. در این میان همزمان با اینکه مقامات امنیتی امارات اعلام کرده‌اند که این کشور با دولت‌های حاشیه خلیج فارس در زمینه امنیت سایبری و راه‌اندازی شهرهای هوشمند همکاری می‌کند. خلدون المبارک مدیرعامل صندوق ثروت ابوظبی گفته است که  ما باید بتوانیم همه فن‌آوری‌ها را آزمایش کنیم و از میان آنها، مفیدترین، ایمن ترین و تجاری‌ترینشان را انتخاب کنیم.

با این حال اظهارات قبلی مقامات فعلی دولت بایدن نشان‌دهنده بدبینی آنها نسبت به توانایی امارات در محافظت از فناوری‌های ایالات متحده است.  دانا استرول  که هم اکنون معاون دستیار وزیر دفاع در خاورمیانه است و باربارا لیف، سفیر سابق در امارات متحده عربی که بایدن وی را به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک معرفی کرده است، سال گذشته در مقاله ای خاطرنشان کرده‌اند:  سیاست‌های واگرای ایالات متحده و امارات متحده عربی – از جمله استفاده از نیروی نظامی ، رفتار در جنگ و استفاده از مقالات دفاعی ایالات متحده – باید به عنوان بخشی از پروژه و رایزنی های F-35 در نظر گرفته شود.

منبع: بلومبرگ

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا