کد خبر: 1008995819
بورسروزنامه

فشار عرضه‌ در بورس کاهش یافت

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه اولین روز هفته را در حالی صعودی به پایان رساند که واکاوی گردش معاملات نشان‌دهنده کاهش فشار عرضه‌‌ها در بورس است.

این روزها بازار سرمایه از عرضه‌های آبشاری رنج می‌برد؛ فشار فروشی که خریداران بالقوه و بالفعل را وادار می‌کرد سفارش‌های خرید را به روزهای آتی منتقل کنند. عطش فروش و عرضه‌های بالا در هفته گذشته به گونه‌ای بود که خریداران در میدان رقابت یکه‌تازی می‌کردند و به قول معروف حرف آخر را تقاضا می‌زد.

رصد عرضه و تقاضا روز گذشته گویای این است که نوعی واگرایی در نمادهای بازار سرمایه به‌وجود آمده است. گروهی از نمادها با تورم تقاضا روبه‌رو شده‌اند؛ به طوری که متقاضیان برای خرید این شرکت‌ها اهمیتی چندانی به قیمت نمی‌دهند و تنها مایلند که این شرکت‌ها وارد پرتفوی‌شان شود. به عنوان نمونه نمادهای بانکی روز گذشته با استقبال زیاد مواجه شدند و حتی در زمان‌هایی از معاملات در صف خرید قفل شدند.

پس از اینکه مدیرعامل بانک صادرات هفته گذشته حداقل ارزش سهام بانک‌های بزرگ را دو دلار توصیف کرده بود، بانک‌های صادرات و ملت صف خرید را تجربه کردند.

مدیرعامل بانک صادرات هفته گذشته به سنا گفته بود: «فکر می‌کنم اگر ظرفیت‌ها، قدرت سودآوری و ارزش دارایی‌های صنعت بانکداری و همچنین شاخص‌های مختلفی که برای قیمت‌گذاری یک بنگاه در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در محاسبات لحاظ شود، قطعا ما با قیمت‌هایی به مراتب بهتر از ارزش فعلی نماد بانک‌ها مواجه می شویم. همه بانک‌های بزرگ کشور سهام‌شان حداقل باید ۲ یا ۳ دلار قیمت داشته باشد.»

گروه پالایشی نیز پس از مدت‌ها قفل بودن در صف فروش روز گذشته به تعادل رسیدند. پالایشی‌ها در ابتدای زمان معاملات ابتدا در محدوده صفر قیمتی دادوستد شدند که با افزایش تقاضا تا محدوده‌های صف‌های خرید نیز پیش رفتند، اما در ادامه با افزایش عرضه دوباره وارد محدوده صفر قیمتی شدند. این رفت‌وبرگشت‌ها تا اواخر وقت چندین‌بار اتفاق افتاد و سرانجام در پایان زمان معاملات گروه پالایشی با افزایش تقاضا مواجه شدند و رشد قیمت را ثبت کردند.

گروه سوم مربوط به نمادهایی بود که روز گذشته هنوز هم تورم عرضه داشتند و با صف‌های فروش مواجه بودند. سهامداران این نمادها به نوعی در انتظار روزهای آتی هستند که روند بازار یا حضور بازارگردان‌ها سبب شود نقدینگی در این شرکت‌ها بهبود یابد.

شاخص کل در بازار بورس دیروز با ۱۷هزار و ۴۵۶واحد رشد در تراز یک‌میلیون و ۳۰۵هزار واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۸۴۳واحد افزایش به ۳۷۷هزار ۸۱۲واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۵۲واحد رشد به ۲۴۷هزار و ۴۵۸واحد رسیدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا