کد خبر: 150502134602
اقتصاداقتصاد کلانانرژیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

فعالیت صنایع در روز جمعه برای جبران محدودیت برقی

طبق توافق وزارتخانه‌های نیرو و صمت صنایع نیم روز در هفته تعطیل و به جای آن جمعه و ایام تعطیل بدون محدودیت می توانند فعالیت کنند که به این صورت محدودیت ایجاد شده در طی هفته جبران شود.

در روزهای اخیر با افزایش مصرف برق شائبه‌هایی مبنی بر محدودیت برقی صنایع به وجود آمده و جدولی با عنوان کاهش بار یک روز در هفته در فضای مجازی منتشر شده است.

این در حالی است که چنین اطلاعیه‌ای گویای محدودیت صنایع به طور دائم نیست.

بلکه توافقی بین وزارت نیرو و وزارت صمت برای گذر از تابستان بدون خاموشی و پایداری شبکه برق در زمان پیک منعقد شده است که براساس این توافق شهرک‌های صنعتی می‌توانند روز جمعه را به فعالیت بپردازند و به ازای برقی که در ساعت‌های اعلامی برایشان محدودیت ایجاد می‌شود روز جمعه و ایام تعطیل بدون محدودیت فعالیت کنند؛ در صورتیکه سالهای گذشته ایام تعطیل برقی در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار نمی‌گرفت.

چندی پیش هم وزیر نیرو در رابطه با این موضوع به مهر گفته بود در بخش صنایع با برنامه ریزی دقیق انجام شده واحدهای کوچک و متوسط شناسایی شدند و به آنها اعلام شد نصف روز در هفته تعطیل هستند و روز جمعه می‌توانند به جای آن میزان ساعت تعطیلی مشغول به کار شوند تا خللی در تولیدات صنایع رخ ندهد. این اقدامات به این دلیل انجام شد تا برق تولیدی بین تمام واحدها توزیع شود.

وی ادامه داد: همچنین در خواست ما از ۳۰۰ واحد بزرگ صنعتی این بود که مصرف خود را در ساعت‌های اوج مصرف در بخش خانگی کاهش داده و در ساعاتی که پیک بخش خانگی نیست مصرف خود را افزایش دهند.

به گفته وزیر نیرو اگر به مصرف انرژی در سال‌های گذشته نگاه کنید کمترین مصرف برق در روز جمعه بوده است اما امسال پیک مصرف برق در بخش فولاد خوزستان در روز جمعه است؛ دقیقاً روزی که پیک مصرف در سایر بخش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

با تمامی این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که چنین اطلاعیه‌ای محدودیت نبوده و تنها تغییر روز کاری صنایع برای پایداری شبکه برق در ایام پیک بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا