کد خبر: 040403163993
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنمدیرعامل فولاد مبارکه:

سرمایه‌گذاری قابل توجه فولادسازان جهان در حوزه تحقیق و توسعه

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، ۴ فولادساز از بین ۵ فولادساز برتر دنیا با بیشترین بودجه برای تحقیق و توسعه، چینی هستند. این در حالی است که شرکت فولادساز پوسکوی کره جنوبی به‌عنوان یک شرکت معتبر و صاحب‌نام رتبه پنجم هزینه‌کرد تحقیق و توسعه را کسب کرده است.

نتایج این آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های فولادساز چینی با اراده زیادی در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند، چراکه دریافته‌اند که تحقیق و توسعه، رمز پیشرفت، توسعه و تحول کشورشان است.

به گزارش عصراقتصاد به نقل از فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قراردادهای احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR) اظهار کرد: حضرت علی(علیه‌السّلام) می‌فرمایند:«دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز شود، و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد»؛ نگاه و استراتژی ما در فولاد مبارکه همین کلام امیرالمؤمنین(ع) است و استراتژی‌های خود در حوزه فناوری و نوآوری را بر همین اساس تعریف می‌کنیم.

پایداری و ماندگاری فولاد مبارکه در گرو میزان خدمت‌گیری نوآوری‌ها و فناوری‌هاست

وی افزود: پایداری و ماندگاری فولاد مبارکه و صنعت فولاد در گرو میزان به خدمت‌گیری نوآوری‌ها و فناوری‌ها با شرایط روز دنیاست. برای برنامه‌ریزی بهتر و الگوبرداری در این حوزه، باید به عملکرد پیشتازان این حوزه در جهان بنگریم، در این صورت می‌توانیم بفهمیم در چه نقطه‌ای قرار داریم و باید چه کنیم.

اتحادیه اروپا همه‌ساله آماری از وضعیت تحقیق و توسعه شرکت‌ها منتشر می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه ۵ شرکت برتر فولادسازی دنیا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار بوده و این میزان سرمایه‌گذاری به‌طور متوسط نزدیک ۲۰ درصد میانگین درآمدی این شرکت‌هاست.

از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۳ میلادی، میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ شرکت برتر فولادساز جهان در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰۰ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری ۱۰ فولادساز برتر جهان در حوزه تحقیق و توسعه به‌طور میانگین بیش از ۲ درصد بوده است.

سرمایه‌گذاری قابل توجه فولادسازان جهان در حوزه تحقیق و توسعه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری شرکت فولادسازی “بائواستیل” در حوزه تحقیق و توسعه نزدیک به ۴ درصد درآمد آن بوده است. به عبارت دیگر، این شرکت که ۵۹ میلیون تن تولید دارد، در حوزه تحقیق و توسعه بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

نکته قابل توجه اینجاست که ۴ فولادساز از بین ۵ فولادساز برتر دنیا با بیشترین بودجه برای تحقیق و توسعه، چینی هستند. این در حالی است که شرکت فولادساز پوسکوی کره جنوبی به‌عنوان یک شرکت معتبر و صاحب‌نام رتبه پنجم هزینه‌کرد تحقیق و توسعه را کسب کرده است.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۱۵ فولادساز برتر دنیا با بیشترین اعتبار تحقیق و توسعه، ۷۵ درصد اعتبارات به شرکت‌های فولادساز چینی تعلق دارد. نتایج این آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های فولادساز چینی با اراده زیادی در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند، چراکه دریافته‌اند که تحقیق و توسعه، رمز پیشرفت، توسعه و تحول کشورشان است.

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد

وی اذعان داشت: اتفاقات قابل توجهی در صنعت فولاد و دیگر صنایع در حال وقوع است و ما حتماً باید خود را برای این اتفاقات آماده کرده و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی متناسب با آن‌ها حرکت کنیم تا از رقبای خود باز نمانیم. فولاد مبارکه طی دو سال اخیر فعالیت‌ها و اقدامات زیادی برای ریل‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها، نهادسازی و تدوین فرایندهای تحقیق و توسعه انجام داده تا زمینه یک حرکت بزرگ را برای خود و کشور فراهم کند.

قطعاً ما نیازمند تداوم این روند و جهش در حوزه تحقیق و توسعه هستیم تا بتوانیم به حرکت خود در این مسیر با قوت بیشتری ادامه دهیم. فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین، می‌تواند یک Smart Follower (دنبال‌کننده هوشمند) باشد که برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت رصد و هضم تکنولوژی را در خود به وجود آورد؛ در فولاد مبارکه سعی شده زیرساخت‌ها و فرایندهای لازم برای تحقق این هدف ایجاد و از پیشتازان حوزه نوآوری و فناوری دنیا الگوبرداری شود.

مسیری که در حوزه تحقیق و توسعه فولاد مبارکه ترسیم شد

طیب‌نیا در پایان اضافه کرد: فولاد مبارکه در حوزه‌هایی که خود توانایی توسعه دارد، باید توسعه دهد و در حوزه‌هایی که نمی‌تواند باید دنبال‌کننده هوشمند باشد، به‌گونه‌ای که تکنولوژی‌های روز دنیا را بررسی کند و با مهندسی معکوس بتواند در فاصله کمی آن را در کشور خود توسعه دهیم.

این مسیری است که ما در حوزه تحقیق و توسعه برای فولاد مبارکه ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با عزم جدی که تاکنون همکارانمان دنبال کرده‌اند، بتوانیم با حمایت سهامداران این مجموعه عظیم صنعتی، قدرتمندتر از گذشته حرکت کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا