کد خبر: 051101118144
اخبار شرکت ها

فولاد مبارکه اصفهان به دنبال رکورد جدید

از شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌توان به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی ایران نام برد، شرکتی با سرمایه اسمی‌۲۹۳ هزار میلیارد ریال که در سال ۱۴۰۰ با کسب درآمد چشم‌گیر ۱۴۵۶ هزار میلیارد ریالی، سود خالص ۸۴۰ هزار میلیارد ریالی را به ثمر نشاند.

به گزارش عصراقتصاد، این شرکت بزرگ فولادساز در آذر سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰۷ هزار تن انواع محصولات فولادی را تولید کرد و جمع تولیدات آن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۶.۲ میلیون تن رسیده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵.۳ میلیون تن تولید صورت گرفته بود و اکنون شاهد رشد ۱۸ درصدی هستیم.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف شرکت‌های دیگر، ریسک‌هایی همچون قطعی برق و گاز چندان متوجه این شرکت نبوده و خط تولید با سرعتی بیشتر از گذشته در گردش است.

مقدار فروش داخلی محصولات فولاد مبارکه در آذر ماه نسبت به آبان تغییر چندانی نداشته است و ۵۴۵ هزار تن فروش انجام گرفت، اما در نهمین ماه سال مقدار صادرات این شرکت از ۸۷ هزار تن در آبان ماه به ۱۴۹ هزار تن افزایش یافته است. به طور کلی، در ۹ ماهه منتهی به آذر سال جاری بیش از ۵.۸ میلیون تن محصول فروخته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات فولاد مبارکه در سال جاری به مراتب بهتر از گذشته بوده و همین موضوع عاملی شده تا شدت رشد درآمدها مضاعف شود. محصولات گرم مهم‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدات شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شود که نرخ فروش آن در بازار داخل در آذر ماه سال جاری ۱۶۷ میلیون ریال در هر تن بود؛ در حالی که در آبان این محصولات به نرخ ۱۵۱ میلیون ریال فروخته شده بود که رشد قابل قبولی را به معرض نمایش می‌گذارد.

به طور میانگین، نرخ فروش محصولات گرم در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۰ میلیون ریال بود که در حد و اندازه مدت مشابه سال گذشته بوده و به عبارت بهتر، فولاد مبارکه توانسته با وجود کاهش قابل توجه نرخ جهانی کامودیتی‌ها، نرخ فروش خود را حفظ کند.

حاصل عملیات ۹ ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال جاری کسب ۱۱۴۸ هزار میلیارد ریال درآمد بوده که از عملکرد مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر است.

لازم به ذکر است که این فولادساز در کل سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی ۱۴۵۶ هزار میلیارد ریالی شناسایی کرده بود؛ بنابراین با فرض تحقق فروش ۳۴۵ هزار میلیارد ریالی پاییز در زمستان، برآورد می‌شود درآمدهای عملیاتی شرکت به ۱۵۰۰ هزار میلیارد ریال نزدیک شود و رکورد سال گذشته را بشکند و ارقام جدید و سنگین در سرفصل سود شرکت بنشیند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا