کد خبر: 07060044007
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

قانونی شدن رمزارزها در کوبا پس از السالوادور 

ترجمه: محمود نواب مطلق

کوبا به منظور دور زدن تحریم‌های واشنگتن، به سراغ استفاده از رمزارزها می‌رود. دولت کوبا ۲۶ اوت (۴ شهریور) اعلام کرد به‌زودی استفاده از رمزارزها را در معاملات در این کشور و خارج از این کشور قانونی خواهد کرد و مقررات مربوط به آن را نیز تصویب می‌کند. بر اساس مطالب منتشرشده در روزنامه رسمی این کشور، بانک مرکزی کوبا آیین‌نامه‌های مربوط به استفاده از رمزارزها را طی مصوبه‌ای تنظیم می‌کند و ضوابط اعطای امتیازهای لازم به تولیدکنندگان این رمزارزها را در کوبا مشخص خواهد کرد.

به گزارش راشاتودی، این مصوبه از ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) اجرا خواهد شد و براساس آن استفاده از ارزهای مجازی برای مبادلات اقتصادی و پرداخت‌ها در کوبا و خارج از کوبا بر اساس مقررات اعلام‌شده قانونمند می‌شود. همچنین بر اساس ضوابط مصوب به تولیدکنندگان ارزهای مجازی امتیاز مورد نیاز اعطا خواهد شد.

در این مصوبه تأکید شده است بانک مرکزی کوبا به منظور تأمین امنیت اقتصادی-اجتماعی در کوبا دست به این اقدام خواهد زد. در گذشته نیز از جولای ۲۰۱۹ (تیر۱۳۹۸) دولت و بانک مرکزی کوبا تمایل خود را برای قانونمند کردن استفاده از ارز مجازی اعلام کرده بودند.

اکنون نیز رمز ارزها در کوبا استفاده می‌شوند و در پی تحریم‌های آمریکا برای شهروندان کوبایی در دسترسی به پرداخت‌های بین‌المللی از طریق کارت‌های بانکی استفاده از ارزهای مجازی گسترده‌تر شده است.

البته در اهمیت این موضوع نیز نباید اغراق کرد. براساس آمار منتشر شده صرفا ۱۰ هزار نفر از جمعیت ۱۱ میلیونی کوبا از بیت‌کوین رایج‌ترین ارز مجازی در کوبا استفاده می‌کنند.

محدودیت‌های سفر ناشی از کرونا و تحریم‌های آمریکا ارسال مبالغ شخصی به کوبا را روز‌به‌روز سخت‌تر کردند. از این رو کوبایی‌ها خارج از کشور برای ارسال وجه به نزدیکان خود در کوبا به ارزهای مجازی رو آوردند.

السالوادور در آمریکای مرکزی نیز اخیرا اعلام کرد استفاده از بیت‌کوین را به منظور تسهیل در ارسال وجه شهروندانش در خارج از کشوربه آن قانونی کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا