کد خبر: 15040036237
اقتصاداقتصاد کلان

قاچاق لوازم خانگی یک میلیارد دلار و از طریق تجارت مرزی است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی یک میلیارد دلار است، گفت: کالاهای خارجی از طریق تجارت مرزی وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مویدی خرم آبادی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در گذشته سازوکاری برای نظارت در فرایند تولید تا توزیع سوخت نبود اما با اقداماتی که انجام دادیم فرایند تولید تا مصرف سوخت را در چرخه سامانه‌ای قرار دادیم تا در مسیر آن کمتر شاهد نشت سوخت باشیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با این اقدامات شاهد صرفه‌جویی ۱۴ میلیارد دلاری در مصرف سوخت بودیم.

هر چند هنوز هم به خاطر وضعیت قیمت، میل به قاچاق سوخت زیاد است اما کاهش چشم گیری داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه واردات لوازم خانگی طی ۳ سال گذشته ممنوع بوده و ستاد مبارزه با قاچاق نیز آمارهای زیادی برای مقابله با قاچاق این محصول می‌دهد، با این حال در بازار لوازم خانگی خارجی به صورت محسوس وجود دارد، توضیح داد: در گذشته واردات رسمی و غیررسمی لوازم خانگی زیاد بود اما از سال ۹۷ واردات این محصول ممنوع شد و تولید داخل نیز رونق گرفت و اکنون سهم تولیدات داخلی از بازار داخلی به ۶۰ درصد رسیده است.

مویدی افزود: باقی نیاز جامعه باید از محلی پاسخ داده شود. به لحاظ اینکه معافیت‌هایی برای مرزنشینان در نظر گرفته‌ایم و تجارت مرزنشینی فعال است، نمی‌توانیم به صورت مطلق از آنها این فرصت را بگیریم.

وی با بیان اینکه در بازار چند درصد کالای خارجی وجود دارد که از همین معافیت‌های مرزنشینی وارد می‌شود، ادامه داد: تولید اگر به صورت باکیفیت افزایش یابد سهم خارجی‌ها از بازار به کمترین حد می‌رسد.

مویدی در مورد سهم ۲.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار، گفت: حدود ۶ میلیارد دلار معافیت مرزنشینی در کشور داریم اگر ۲ میلیارد برای لوازم خانگی باشد عدد بزرگی نیست. تا زمانی که معافیت و معیشت مرزنشینی را ساماندهی نکنیم این وضعیت جاری و ساری خواهد بود.

وی گفت: ما طرحی را تحت عنوان ساماندهی بازارچه‌های مرزی و تجارت مرزنشینی و تقویت معیشت مرزنشینان با نگاه توسعه یافتگی به دولت تقدیم کرده‌ایم که با این طرح کوله‌بری و ته لنجی نخواهیم داشت و هم حقوق دولت و هم حقوق مرزنشین و هم حقوق تاجر حفظ خواهد شد و از سوی دیگر نیز اشتغال، آموزش، بهداشت و تولید در مرزنشینی بهبود می‌یابد.

مویدی افزود: ما به دنبال تصویب این طرح در دولت کنونی هستیم اما اگر نشد در دولت بعدی پی‌گیری خواهیم کرد.

این تجارت می‌تواند رسمیت یابد و از این طریق کشور درآمدهایی داشته باشد.

وی در مورد عدد ۲.۵ میلیاردی که از سوی تولیدکنندگان برای قاچاق لوازم خانگی اعلام می‌شود، گفت: تولیدکنندگان تحمل یک دستگاه غیر داخلی را ندارند که البته ما هم نداریم اما آنها گاهاً بزرگنمایی می‌کنند.

حجم قاچاق لوازم خانگی کمی بالاتر از یک میلیارد دلار است و عدد ۲.۵ میلیارد دلار درست نیست. تولیدکننده اگر حمایت ما را نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد از این رو شاید اعداد بالاتری بگویند.

مویدی افزود: از سویی دیگر در ویترین فروشگاه‌ها شفاف سازی کرده‌ایم و مردم با استعلام از طریق *۱# می‌توانند قاچاق یا داخلی بودن کالا را تشخیص دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا