کد خبر: 260402132974
اقتصاداقتصاد کلانسیاست

قبل از انتخابات آمریکا احتمال تفاهم بین تهران و واشنگتن زیاد است

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: آمریکا امروز دنبال تنش نیست، چون نزدیک انتخابات است و به هیچ وجه نمی‌خواهد در خلیج فارس تنش ایجاد شود. ایران هم دنبال تنش نیست و همین موضوع احتمال رسیدن به یک تفاهم را بیشتر می‌کند.

اقتصادآنلاین؛ عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در خصوص احتمال توافق موقت گفت: قراردادی در کار نیست و فقط تفاهمی قرار بود، تا زمان انتخابات آمریکا انجام شود که شامل آزادسازی زندانیان و مقداری از پول‌های ایران در کره جنوبی و عراق بود. از سوی دیگر ایران هم غنی‌سازی را در حد ۶۰ درصد نگه دارد و بالاتر نرود.

وی توضیح داد این شرایط باعث شد که یک مقدار کار پیش برود و پیش هم رفت. اما شاید ۱ الی ۲ عامل باعث شد، توقفی صورت گیرد. به نظر من موضوع اول مسئله رابرت مالی بود که دچار مشکل شد، چون او به عنوان مذاکره کننده اصلی در جریان کار بود.

من معتقد هستم که آمریکایی‌ها برای سست کردن مذاکرات این تغییر را انجام دادند. در واقع شنیده شده که طرف آمریکایی مذاکرات را متوقف کرده است.

فرجی راد بیان کرد: اما توقف مذاکرات به این معنی نیست که تماس‌ها برقرار نیست. تماس‌ها برقرار است، البته جدیت قبل‌ را ندارد. مذاکراتی که با کمک واسطه‌ها و میانجی‌ها در جریان بود از سرعت‌اش کاسته شده است. به نظر من دوباره مقدمات مذاکرات در حال آماده شدن است که شروع شود.

در خصوص مباحث اصلی مذاکرات این دیپلمات اسبق گفت: آنطور که در رسانه‌های غربی منتشر شده، در واقع یک تفاهمی صورت خواهد گرفت که سه محور کلی دارد؛ از جمله توقف غنی سازی تا ۶۰ درصد، آزادی زندانیان و بازگشت بخشی از پول‌های ایران است.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: آمریکا امروز دنبال تنش نیست، چون نزدیک انتخابات است و به هیچ وجه نمی‌خواهد در خلیج فارس تنش ایجاد شود.

ایران هم دنبال تنش نیست و همین موضوع احتمال رسیدن به یک تفاهم را بیشتر می‌کند. اگر امروز به توافقی برسند؛ من معتقد هستم که احتمالش کم نیست بتوانند بعد از انتخابات آمریکا اگر همین تیم در کاخ سفید مستقر شود، مذاکرات جدی‌تری را شروع بکنند. در حقیقت مذاکرات منجر به یک توافقات دراز مدت شود.

در خصوص احتمال رسیدن به توافق فرجی راد گفت: قسمت اول که برای قبل از انتخابات است که اسمش را می‌توان تفاهم گذاشت، احتمالش زیاد است. قسمت دوم را خیلی نمی‌توان رویش حساب کرد.

احتمال دارد اصلاً تیم جمهوری‌خواه و ترامپ وارد کاخ سفید شوند و دوباره همان بازی‌های قبلی را بخواهند دنبال کنند و حتی کشورهایی مثل روسیه اگر ترامپ بیاید به موضع قبلی خود در رابطه با ایران بازمی‌گردند. لذا در مورد قسمت دوم نمی‌توان خیلی امیدوار بود. ولی قسمت اول توافق قبل انتخابات را می‌توان بیشتر اجرایی دانست.

فرجی راد در خصوص تیم مذاکره کننده گفت: تجربه در گفتگوهای دیپلماتیک خیلی اهمیت دارد. در مسئله برجام دوستان نتایج خوبی گرفتند. خراب شدنش نیز یک موضوع جداییست. اما تیم مذاکره کننده امروز نیز کار خود را می‌کند و همچنین با مرکز و شورای امنیت ملی هماهنگ است و میانجی‌ها نقش خوبی بازی می‌کنند و فعال و پیگیر هستند.

از سوی دیگر مذاکرات فقط در عمان و قطر نیست، در نیویورک هم در حال دنبال شدن است. مثلاً گفته شده که آقای رابرت مالی ۲ الی ۳ بار با نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است.

ایروانی با توجه به سابقه دیپلماتیک خود و تجربه خوبی که دارد می‌تواند نقش خوبی داشته باشد. البته با شورای امنیت ملی هماهنگ هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: چون مذاکرات طولانی شده، گروه جدید هم تجربه بدست آوردند. طبیعتاً ما نباید انتظار داشته باشیم مذاکره کننده فعلی تجربه مذاکره کنندگان قبلی را داشته باشند.

حتی دولتمردان ما در خیابان پاستور تجربه دیپلماتیک افراد گذشته که در پاستور بودند را ندارند. دولت جدید سعی دارد، تجربه‌اندوزی کند و به همین دلیل ممکن است خطا درونش رخ دهد. اما در نهایت هماهنگی با شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد و آنها نظارت می‌کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا