کد خبر: 070703174286
روزنامهعصر انقراض (طنز)

قبل از هانیکو هم فقط گل‌گاوزبان می‌خوردیم

کشف کیهان بعد از ۴۰ سال: «سریال اوشین باعث شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران توسط هاشمی رفسنجانی تأسیس شود و مصرف مردم بالا برود!»

راضیه حسینی

با این کشف تاریخی که می‌تواند جا پای کشف‌های بزرگ دنیا مانند «قانون جاذبه» بگذارد، به فکرمان رسید باقی سریال‌های گذشته را هم مروری کنیم.

درست است که ما هرگز نمی‌توانیم مانند کیهان، این‌قدر نکته‌سنج و باهوش باشیم، ولی سعی می‌کنیم در اندازۀ خودمان تلاش کنیم.

سریال «داستان زندگی» یا همان «هانیکو»:

با نگاهی به این سریال قدیمی، که اتفاقاً مجدداً در حال پخش از شبکۀ تماشاست، متوجه برخی از مسائل شدیم. نمی‌دانیم این هم به آقای رفسنجانی مربوط می‌شود یا نه. درهرصورت ما نکته‌ها را می‌گوییم و ربط‌دادنش را می‌گذاریم به عهدۀ اساتید کیهان.

این سریال به‌صورت واضح و مشخص نشان می‌دهد که یک زن ژاپنی تلاش می‌کند زبان انگلیسی بیاموزد و به همین خاطر از وظایف خانه و زندگی خود غافل می‌شود. سریال قصد دارد به شیوۀ کاملاً زیر پوستی اهمیت دانستن زبان انگلیسی را نشان دهد.

همان‌طور که می‌بینید، نفوذ غرب در این سریال به‌وضوح دیده می‌شود. در قسمتی دیگر همگی دور هم جمع شده‌اند و برای اولین‌بار قهوه می‌خورند. این هم یک نفوذ دیگر. احتمالاً بعد از پخش این سریال، کلاس‌های زبان انگلیسی زیاد شدند و حتماً قهوه هم جزو نوشیدنی‌های ایرانی قرار گرفت! مطمئنیم تا قبل از این، مردم فقط چای نبات می‌خوردند و برای تنوع، گاهی گل‌گاوزبان هم دم می‌کردند.

«بابا لنگ‌دراز»

از فیلم‌ها که بگذریم، نفوذ، در انیمیشن‌ها هم بسیار وجود داشت. همین بابا لنگ‌دراز، یا جودی ابت، می‌خواست نشان بدهد یک دختر نوجوان می‌تواند برود بالای پشت‌بام، مدام بالا و پایین بپرد و نیشش تا بناگوش باز باشد. بدون خجالت هم مقابل بقیه بلند، بلند حرف بزند. جدای این‌ها از همان زمان بود که مرد قدبلند در بین دختران ایران محبوب شد. تا پیش‌ازاین انیمیشن، نهایت آرزوی همۀ دختران، قیافه‌ای شبیه به مظفرالدین‌شاه بود، اما پس از پخش جودی ابت، همگی دوست داشتند یک بابا لنگ‌دراز پیدا کنند. غرب در تلاش بود نگاه دختران ایران را تغییر دهد و متأسفانه باز هم موفق شد.

البته به نظرمان دلیل موفقیت همیشگی غرب این بود که در زمان پخش فیلم‌ها و انیمیشن‌های قدیمی، هنوز کیهان واقعی متولد نشده بود! متأسفانه ما بدون کیهان مدام مورد هجوم افکار غربی قرار گرفتیم و از چپ و راست غرب‌زده شدیم!

دیگر لازم نیست دربارۀ «قصه‌های جزیره»، «آن شرلی» و… چیزی بنویسیم. خودتان بروید نکات را پیدا کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا