کد خبر: 24070049993
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

قحطی سوخت؛ چین به آمریکا نگاه می کند و اروپا به دنبال برنامه‌های امدادی است

ترجمه: سلیم حیدری

منابع خبری به رویترز اعلام کرده ­اند که بحران انرژی چین روز جمعه با رکورد بی­سابقه قیمت زغال­سنگ در شرایطی که هوا سرد شده و قیمت گاز افزایش یافته، مواجه شده است. این افزایش قیمت باعث شده که شرکت‌های بزرگ انرژی به دنبال انجام معاملات بلندمدت با تامین­کنندگان گاز از ایالات متحده باشند.

کمبود زغال­سنگ و افزایش قیمت گاز باعث قطعی برق شده و کارخانه‌های تأمین­کننده مارک‌های بزرگ مانند اپل را به خاموشی کشانده است. همزمان با اینکه اقتصاد جهانی از محدودیت‌های کرونا دوباره بیدار شده، مساله امنیت انرژی به بالاترین سطح اهمیت در برنامه­ریزی دولت‌ها در آسیا و اروپا رسیده است.

رهبران اتحادیه اروپا برای محافظت از مصرف­کنندگان در برابر افزایش قیمت‌ها با نزدیک شدن به فصل زمستان به دنبال اقدامات اضطراری از جمله تعیین سقف قیمت و پرداخت یارانه در اجلاس هفته آینده هستند.

منابع به رویترز گفتند: چین، بزرگترین صادرکننده جهان به شدت ضربه خورده و شرکت‌های بزرگ انرژی مانند Sinopec Corp و China National Offshore Oil Company (CNOOC) در حال مذاکره پیشرفته در مورد قراردادهای بلندمدت با صادرکنندگان آمریکایی گاز طبیعی مایع (LNG) هستند.

این مذاکرات می­تواند به معاملاتی به ارزش ده­ها میلیارد دلار منجر شود که واردات گاز مایع چین از ایالات متحده را در سال­های آینده افزایش می­دهد. این درحالیست که در اوج تنش‌های تجاری چین و آمریکا در سال ۲۰۱۹، تجارت گاز بین دو کشور به تقریباً متوقف شد.

یک تاجر مستقر در پکن می­ گوید: «نه تنها شرکت‌های دولتی، بلکه همه شرکت‌ها تحت فشار هستند تا امنیت عرضه انرژی را حفظ کنند. روند اخیر افزایش قیمت، تصویر تامین بلند مدت را در ذهن رهبران تغییر داده است.»

مهمترین قرارداد آتی ذغال­سنگ بازار ژانژو در اوایل روز جمعه با افزایش بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به روز پنجشنبه، به رکورد ۱.۶۶۹.۴۰ یوان (۲۵۹.۴۲ دلار) در تن رسید.

چین به مصرف‎کنندگان اطمینان داده است که انرژی مورد نیاز برای گرمایش فصل زمستان تأمین شود.

نفت همچنان صعودیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی هفته جاری به اروپا گفت که روسیه در صورت درخواست اروپا می­تواند گاز بیشتری را تأمین کند تا از افزایش قیمت‌هایی که تا حدودی ناشی از بی­میلی اروپا به امضای قراردادهای بلندمدت است، جلوگیری کند.

برخی سیاستمداران اروپایی گفته‎اند که روسیه از افزایش قیمت گاز به عنوان اهرمی برای آغاز پروژه خط لوله نورد استریم ۲ استفاده می­کند (پروژه‎ای که اوکراین را دور می‎زند و گازپروم از آن پشتیبانی می‎کند) اتهامی که روسیه آن را رد می­کند.

اپراتور دولتی حمل و نقل گاز اوکراین روز جمعه اعلام کرد حجم گاز روسیه که از طریق اوکراین به اروپا پمپ می­شود کمتر از میزان قرارداد ترانزیت فعلی آنها شده است.

سرجی ماکوگون، سرپرست اپراتور با اشاره به صادرکننده دولتی گاز روسیه گفت: «این رفتار گازپروم شایسته توجه ویژه اروپا است. زیرا با وجود کمبود قابل توجه گاز در اتحادیه اروپا و سقف قیمت‌ها، گازپروم حتی از ظرفیتی که قبلاً پول آن را پرداخت کرده است، استفاده نمی‌کند.»

گازپروم به این اظهارت واکنشی نشان نداده است.

قیمت نفت در روز جمعه به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسید و به دلیل پیش‎بینی کسری عرضه در چند ماه آینده از ۸۵ دلار در بشکه عبور کرد. همزمان قیمت گاز و زغال سنگ موشک وار به مانند فرآورده‎های نفتی افزایش پیدا کرد.

وزیر آب و هوای لهستان روز جمعه گفت که دولت ۱.۵ میلیارد زلوتی (۳۸۰ میلیون دلار) یارانه دیگر به مصرف‎کنندگان خواهد داد تا درد افزایش قیمت را کاهش دهد.

آلمان نیز تأیید کرد که هزینه اضافی ناشی تغییر به سمت انرژی سبز را برای قبوض مصرف‎کنندگان کاهش دهد. این کار باعث می‎شود تا به مصرف‎کنندگان برای پرداخت قبوض آب و برقشان کمک شود.

بانک هلندی ای بی ان آمرو، هشدار داد که قیمت گاز طبیعی در اروپا بعید است که قبل از سال ۲۰۲۳ به سطح «طبیعی» برسد.

نروژ، دومین تأمین‎کننده بزرگ گاز اروپا، یکی از برندگان بحران انرژی بوده است. این کشور ماه گذشته به دلیل افزایش درآمد ناشی از فروش گاز، مازاد تجاری بی‎سابقه‎ای را تجربه کرد و با ۲۸ درصد افزایش به درآمد ۵۳.۷ میلیارد کرون نروژ  (۶.۳۷ میلیارد دلار) رسید.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا