کد خبر: 310603174480
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنوسعت فعالیت‌های گل گهر بزرگ‌تر می‌شود؛

قدرت‌نمایی گل گهر با در اختیار گرفتن بزرگترین پهنه اکتشافی کشور

زینب غضنفری

سنگ آهن در راس زنجیره فولاد قرار دارد و تامین آن یکی از چالش‌های مهم این صنعت محسوب می‌شود. معدن گل گهر یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن ایران به شمار می‌رود و به همین جهت از این شرکت به عنوان غول معدنی کشور یاد می‌شود.

به گزارش عصراقتصاد، در اختیار داشتن بزرگترین معدن سنگ آهن و تولیدکننده برتر کنسانتره و گندله در کشور و همچنین هفتمین تولیدکننده بزرگ شمش فولاد، تجربه بالایی در اختیار مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر قرار داده و این تجربه در سالیان گذشته در مسیر رشد و توسعه عملیات به کار گرفته شده است و در آخرین اقدام، یکی از بزرگترین پهنه‌های اکتشافی کشور به شرکت گل گهر واگذار شد.

اکتشاف پس از حفاری، اولین حلقه از فعالیت‌های معدنی است که نتایج آن، مسیر فعالیت واحدهای معدنی را تعیین می‌کند. بنابراین، توسعه فعالیت‌های اکتشافی از جمله اقدامات مهم و اثرگذار در شرکت‌های معدنی و صنعتی محسوب می‌شود و شرکت گل گهر نیز به منظور تولید و سودآوری پایدار این موضوع را جزو اولویت‌های چشم انداز ۱۴۱۰ خود قرار داده است.

با در اختیار گرفتن بزرگترین پهنه اکتشافی کشور که بیش از ۳۰ درصد از مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد را تامین می‌کند، این فرایند در گل گهر وارد فاز جدید شد که اثرات آن در سال‌های آتی نمایان خواهد شد.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که این منطقه دارای ذخیره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن است که تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن از آن برداشت شده است. جهت توسعه فعالیت‌های این واحد و افزایش میزان برداشت، اکتشافات جدید در دستور کار شرکت قرار گرفت و در اولین گام، نقشه اکتشافات کشور و گل گهر تدوین شد.

این مجموعه در سال ۱۴۰۲ از معدن یک نزدیک به ۱۱ میلیون تن استخراج انجام داده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد و اکنون با شروع فعالیت در پهنه مذکور، میزان عملیات معدنی در این مجموعه با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد.

در اختیار گرفتن این پهنه تاثیر قابل توجهی بر فرآیندهای تولیدی گل گهر خواهد گذاشت و گام مهمی‌در تامین مواد اولیه زنجیره فولاد به شمار می‌آید و یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های صاحبان معادن و صنایع در خصوص تامین خوراک مورد نیاز تا حدی برطرف خواهد شد.

در مجموع، با گسترش فعالیت‌ها در پهنه مذکور، در سال‌های آتی باید شاهد افزایش سهم شرکت گل گهر در تولید گندله و کنسانتره باشیم و با تزریق آن‌ها به خطوط تولید فولاد، این شرکت می‌تواند جایگاه خود را در این حوزه نیز بهبود بخشد.

از این نکته نیز نباید غافل شده که دستیابی به ذخایر سنگ آهن با کیفیت بالا، می‌تواند رکوردهای کیفی این مجموعه را ارتقا بخشد و علاوه بر رشد فروش داخلی، توسعه بازارهای خارجی و افزایش صادرات را نیز به دنبال داشته باشد.

به این ترتیب، روند اجرایی در شرکت گل گهر نشان می‌دهد علاوه بر افزایش بهره‌وری، باید منتظر تبدیل شدن این منطقه به قطب آهن و فولاد کشور باشیم که در نهایت، نفع آن در سطح منطقه گسترش خواهد یافت و ضمن افزایش درآمدهای استان و توسعه بخش معدن، منجر به اشتغال‌زایی و توسعه اجتماعی می‌شود.

پس از قدرت‌نمایی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با در اختیار گرفتن بزرگترین پهنه اکتشافی کشور، باید منتظر آن بود که در سایر حوزه‌های معدنی نیز حضور پرقدرتی داشته باشد و عملکرد این شرکت حاکی از آن است که توان فعالیت در سایر معادن را نیز دارد و می‌تواند به سایر حوزه‌ها ورود پیدا کند؛ همان گونه که با برنده شدن در مزایده معدن طلای سیاه جنگل در استان سیستان و بلوچستان از دو سال دیگر در میان تولیدکنندگان طلای کشور قرار خواهد گرفت.

چابکی در تولید و گسترش بازارهای داخلی و خارجی، شرکت را در تولید، درآمدزایی و سودسازی پویا می‌سازد و روندهای صعودی را تضمین شده باید دانست و حضور در میان ۵۰ شرکت برتر معدنی جهان چندان دور از دسترس نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا