کد خبر: 280203159832
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

قدرت مضاعف در چرخ تولید فولاد مبارکه

زینب غضنفری

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از جمله شرکت‌های بزرگ و مهم اقتصاد کشور به شمار رفته و جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید ورق‌های فولادی محسوب می‌شود.

نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد کشور بازی می‌کند و سهم عمده‌ای از تولید فولاد کشور را جهت استفاده در صنایعی همچون خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله، بر عهده دارد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور است و بخش عمده‌ای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک را بر طرف می‌کند.

این شرکت در سال‌های پس از رسیدن به ظرفیت اسمی‌ در جهت پاسخگویی به نیاز روز افزون بازار داخلی و خارجی و استفاده بهینه از تجهیزات و ماشین آلات تولیدی، اقدام به برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در قالب طرح‌های توسعه کرد و با استفاده از منابع مالی حاصل از فروش داخلی و ارزی شرکت و استفاده از اعتبارات مالی، ریالی و ارزی اولین مرحله طرح‌های توسعه را اجرا کرد؛ به نحوی که حجم تولید برای رسیدن به میزان حداقل ۱۱ میلیون تن مذاب برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است.

نتیجه برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده به خصوص در دوره‌های اخیر را می‌توان به خوبی در رشد میزان تولیدات شرکت مشاهده کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت فولاد مبارکه در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸.۶ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۴ درصدی را شاهد هستیم.

روند رو به رشد در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده و در دوماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ شاهد رکوردشکنی بر بخش‌هایی از تولید بوده‌ایم.

در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه سال ۱۴۰۳ را با ثبت چندین رکورد روزانه در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ آغاز کرد و حوزه تولید محصولات نورد گرم با تولید ۵۱۳ هزار تن کلاف گرم در فروردین ‌ماه رکورد تولید ماهانه جدیدی را به ثبت رساند.

این شرکت با بهره‌گیری از روش‌های انعطاف‌پذیر در برنامه‌ریزی تولید و با آماده‌سازی تجهیزات که از ماه‌های قبل انجام شده بود، توانست در یک کار تیمی‌و منسجم در فروردین ‌ماه سال جاری به رکورد تولید روزانه ۲۹ هزار تن و رکورد تولید ماهانه ۸۱۲ هزار تن تختال دست یابد.

برای تحقق برنامه‌های ناحیه آهن‌سازی در سال جدید هماهنگ با استراتژی سطح کلان شرکت، اقدام به تدوین اهداف و فعالیت‌های اجرایی مرتبط کرد و برای دست‌یابی به بیشترین مقدار تولید، پروژه‌های مرتبط با افزایش ظرفیت تولید در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ و گندله‌سازی و همچنین عملیات بهینه‌سازی در واحدهای آهک‌سازی و دولومیت در دستور کار قرار گرفت.

با وجود محدودیت‌های بسیار در زمینه انرژی که موجب کاهش تولید شرکت‌ها شد و بخشی از ظرفیت کارخانه‌ها بدون استفاده ماند اما؛ این فولادساز با برنامه‌ریزی دقیق و انجام تمهیدات لازم نظیر مدیریت زمان، ناحیه آهن‌سازی علاوه بر ثبت عملکرد موفقیت‌ در سال ۱۴۰۲، در بالاترین سطح آمادگی برای رکوردشکنی در سال ۱۴۰۳ چابک‌سازی شد.

با توجه به رکوردشکنی‌های پیاپی و افزایش سرعت گردش خطوط تولید و رشد خروجی‌ها، سالی متفاوت از سال‌های قبل در این شرکت در حال رقم خوردن است.

نکته دیگر این که مقدار فروش شرکت در فروردین ماه سال جاری تفاوت قابل توجهی با مدت مشابه‌های قبل دارد و در اولین ماه سال با فروش ۷۰۴ هزار تن انواع محصولات در بازارهای داخلی و خارجی رشد ۹ درصدی را به ثبت رساند. در واقع، تولید و عرضه از سوی شرکت فولاد مبارکه به گونه‌ای بوده که تقریبا تمام نیاز مشتریان شرکت تامین شده و تعهدات مربوط به عرضه محصول در بورس کالا نیز به طور کامل ایفا شده است.

با بهبود نرخ‌های فروش در سال جدید، درآمد کسب شده توسط شرکت نیز در گام اول افزایش ۲۶ درصدی نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ رقم خورد و سیگنال تداوم روند صعودی درآمدزایی و سودآوری را به بازار مخابره کرد.

تمام این رکوردها و روندهای صعودی در حالی رقم خورده که صنایع کشور در سالیان اخیر با محدودیت‌های شدید در مصرف انرژی مواجه بودند و برق و گاز شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های فعال در حوزه فولاد در تابستان و زمستان قطع می‌شود و خطوط تولید به خواب تابستانه و زمستانه می‌روند. در عمل، شرکت‌ها تقریبا نیمی‌از سال را با ریسک تامین خوراک سپری می‌کنند و اعداد و ارقام محقق شده در تولید و رکوردشکنی‌های پیاپی شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان با فعالیت نصفه و نیمه اتفاق می‌افتد.

شرکت فولاد مبارکه به منظور کنترل این ریسک و کاهش مدت زمان خاموشی خطوط تولید، خود تامینی در زمینه برق را آغاز کرده و در نظر دارد با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی‌۹۱۴ مگاوات ساعت و ظرفیت عملی ۷۵۰ مگاوات ساعت در محل کارخانه، برق مورد نیاز خود تامین کند و وابستگی به شبکه تامین برق را کاهش دهد تا کمتر از گذشته با محدودیت مصرف از سوی دولت مواجه شود.

این پروژه با سرمایه گذاری به مبلغ ۴۱۵ میلیون یورو در سال ۱۴۰۰ آغاز و تا کنون بالغ بر ۳۹۵ میلیون یورو در آن هزینه شده است و فاز اول پروژه در مهر ۱۴۰۲ با ظرفیت اسمی‌۳۰۷ مگاوات ساعت به بهره‌برداری رسیده و طبق برنامه فازهای بعدی حداکثر تا یک سال آتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

شرکت فولاد مبارکه جهت تولید مستمر و پایدار باید وابستگی خود به برق تأمینی شبکه را کاهش دهد. واحد نیروگاه فولاد مبارکه حدود ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند و با ورود نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی و همین‌طور نیروگاه خورشیدی به‌زودی این شرکت از برق شبکه بی‌نیاز خواهد شد و حتی در بلندمدت می‌تواند تأمین‌کننده برق نیز باشد.

با توجه به روندی که فولاد مبارکه در پیش گرفته در دوره‌های پیش رو می‌توان امید داشت روند افزایشی حجم تولیدات ادامه داشته باشد و با راه اندازی نیروگاه‌های تامین برق، با خاطری آسوده گسترش بازارهای صادراتی را دنبال کند که با توجه به افزایش قیمیت ارز آزاد و نیما عایدی دو چندانی نصیب شرکت و سهامداران «فولاد» خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا