کد خبر: 09090058548
اقتصادانرژی

قرارداد سواپ گازی هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان بالا خواهد برد

یک کارشناس انرژی با اشاره به قرارداد سواپ گازی ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد: این قرارداد و قراردادهای مشابه هزینه تحریم را برای تحریم‌کنندگان افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، «سعید میرترابی» درباره دستاورد قرارداد بزرگ گازی برای انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک ایران، پس از سال‌ها تنش گازی بین تهران و عشق‌آباد، افزود: در سال‌های گذشته ایران با ترکمنستان بر سر خرید گاز مشکلاتی داشت که منجر به قطع همکاری شده بود. امضای این قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان از دو جهت اتفاق مثبتی است که سبب می‌شود از یک طرف ما از آنها خرید گاز داشته باشیم و از طرف دیگر گاز آنها را به سایر کشورها انتقال دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها طی چند سال آینده به ویژه در فصل‌های زمستان ممکن است با کمبود گاز مواجه شود و این امر به کمبود برق هم منجر شود، لذا این قرارداد برای ما دستاورد خوبی است که از یک طرف مشکلات کشور را رفع کنیم و از طرف دیگر به لحاظ منطقه‌ای به گذرگاهی برای انتقال گاز تبدیل شویم که می‌تواند برای کشور آورده خوبی داشته باشد.

این کارشناس انرژی در باره تاثیرات قرارداد گازی ایران و ترکمنستان در افزایش اقتدار ایران در مجامع بین‌المللی و حتی مذاکرات منطقه‌ و هسته‌ای، خاطرنشان کرد: زمانی که ایران وارد این توافق‌ها و ترکیب‌ها شود به طور طبیعی تحریم آن دشوار شده و از طرف دیگر هزینه تحریم را برای تحریم‌کننده زیاد می‌کند.

میرترابی گفت: طی سال‌های گذشته ترکمنستان در خصوص انتقال گاز به بازارهای مصرف با مشکل مواجه بود و ایران یکی از گزینه‌های عشق‌آباد جهت انتقال گاز به منطقه قفقاز و غرب بوده است. قرار داد گازی ایران و ترکمنستان در این زمینه حرکت خوبی است.

این کارشناس انرژی افزود: در گذشته کشور ما با قزاقستان یک چارچوب‌های سواپ نفت داشته است که آن هم طی گزارش منتشر شده نشان داد به نفع ایران نبوده و در دولت‌های نهم و دهم متوقف شد؛ بنابراین ما در خصوص همکاری‌های نفتی و انرژی در منطقه در هشت سال گذشته بسیار کم‌کار بودیم، که می‌توانست فرصت‌های اقتصادی، سیاسی و ایجاد ثبات‌ را برای ما داشته باشد. اقدام اخیر اگرچه دیر رخ داد اما فرصت های اقتصادی و امنیتی زیادی در کشور و منطقه فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه (هفتم آذرماه) قرارداد سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران به امضا رسید. بر اساس این توافق، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از خاک ایران به جمهوری آذربایجان تحویل خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا