کد خبر: 220801108267
جهانروزنامه

قصد انگلیس برای افزایش مالیات تولیدکنندگان انرژی

دولت انگلیس تصمیم گرفته است مالیات شرکت های نفتی و گازی و سپس تولید کنندگان برق را تا حد زیادی افزایش دهد. یک منبع دولتی انگلیس با اعلام این موضوع گفت: «این موضع تحت بررسی است.» دولت انگلیس پنجشنبه ۱۷ نوامبر(۲۶آبان) باید برنامه بودجه خود را تحویل دهد.

«ریچی سوناک» نخست وزیر و «ژِرِمی هانت» وزیر اقتصاد این کشوردر این خصوص می گویند:«باید تصمیمات سختی در زمینه افزایش مالیاتها و کاهش هزینه ها بگیریم.»

لندن برای برقراری توازن در بودجهء خود که پنجشنبه آینده باید آنرا تحویل دهد به بررسی اهرم های مالیاتی پرداخته است. از اینرو «ژِرِمی هانت» وزیر اقتصاد در نظر دارد مالیات شرکتهای نفتی وگازی و سپس تولید کنندگان برق را تا حد زیادی افزایش دهد.

این مسیریست که برخی دیگر از کشورها در پی افزایش شدید قیمت انرژی در پی جنگ روسیه واوکراین رفته‌اند. آنها به دلیل افزایش انفجاری درآمدهای شرکتهای گازی- نفتی تصمیم گرفتند مالیات بر آن را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند.

براساس مطالب منتشرشده در نشریه تایمزبه نقل از خبرگزاری رویترز یکی از دولتمردان انگلیس  خبراز بررسی افزایش قابل توجه این مالیات از سطح ۲۵درصد فعلی به ۳۵درصد داده است.

این میزان مالیات به تولید کنندگان برق نیز تعلق خواهد گرفت و تا سال۲۰۲۸(۱۴۰۷) به طول خواهد انجامید. براساس پیش‌بینی‌های فعلی این افزایش قرار بود تا سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) به طول انجامد.

درآمد حاصل از این افزایش مالیاتی طی پنج سال آینده ۴۵میلیارد پوند (۳/۵۳ میلیارد دلار) خواهد بود. به نظر نخست‌وزیر و وزیراقتصاد انگلیس این یک تصمیم سخت برای احیای اعتبار سیاست اقتصادی انگلستان است.

سیاستی که به دنبال فروش اوراق قرضه دولتی برای جلوگیری از افزایش مالیات در دولت نخست‌وزیر قبلی؛ «لیزتراس» زیر سئوال رفت و درحال حاضر هیچ طرفداری ندارد.

به نقل ازیکی از منابع موثق درشرکتهای تولید نفت دریای شمال که از برنامه‌های دولت نیز آگاه است اجرای مشوق های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در منابع نفتی دریای شمال به منظور توسعه آنها باید تمدید شود و دولت باید از هرگونه تغییردر سیاست های مالیاتی دراین موارد خودداری کند.

مدیر شرکت «ایتاکا انرژی» تولیدکننده نفت و گاز در دریای شمال که اخیرا وارد بورس  شده است روز چهارشنبه ۹نوامبر (۱۸آبان) گفت حذف مشوق های مالیاتی صنعت نفت فراساحلی را در انگلستان غیرسودآور خواهد کرد.

شرکت نفتی شل نیز هشدارداده درنظر دارد مالیات های دولتی پیش‌بینی شده در سه ماهه فعلی را نپردازد زیرا با سرمایه‌گذاری آنرا جبران کرده‌ است.

مالیات هایی که منجر به درآمدهای بیشتری برای دولت خواهد شد و بسیار زیر سئوال رفته است. بودجه جدید برای بازگرداندن آرامش به بازارپیش بینی شده‌ است.

بازاری که به دلیل برنامه بودجه دولت کوتاه قبلی دچار نوسانات قابل توجهی شده بود.

در برنامه جدید بودجه موضوع اصلی، تکیه بر مالیات خواهد بود. براین اساس مالیات شرکتهای تجاری در سال آینده بین ۱۹ تا ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

«هانت» همچنین قصد دارد زمان تعلیق اجرای آستانه مالیات برارث را نیز تا دوسال آینده  وتا سال ۲۰۲۸(۱۴۰۷)تمدید کند. این امر در شرایط تورمی منجر به تغییر طبقه مالیاتی خانوارها وافزایش درآمد مالیاتی می‌شود.

براین اساس درآمد مالیاتی تا۲۱ میلیارد پوند افزایش و هزینه ها تا۳۳ میلیارد پوند کاهش خواهد یافت.

سخنگوی دولت نیز روز سه شنبه۸نوامبر(۱۷آبان) گفت برنامه بودجه جدید به منظور بازگرداندن اعتبار به آن طراحی شده است. سیاستهای انقباضی شدیدی در بودجه جدید پیش بینی شده است.

در عین حال بر اساس مطالب مندرج در نشریه تایمز دولت آماده افزایش حقوق بازنشستگان و کمک هزینه های آنها مطابق با تورم است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا