کد خبر: 100602136919
جهانروزنامه

قیمت خانه در ترکیه پس از زلزله بیش از دو برابر شد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته شرکت مشاوره نایت فرانک، هزینه های ملک در سطح جهان نسبت به سال گذشته ۳.۶ درصد رشد داشته است.

بر اساس شاخص جهانی قیمت خانه که توسط مشاور املاک نایت فرانک منتشر شده است، قیمت ملک در ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

قیمت مسکن در آنکارا، ازمیر و استانبول به ترتیب ۱۳۵.۳، ۱۳۳ و ۱۲۷.۳ درصد رشد کرد که بیشترین افزایش را در سراسر کشور به ثبت رساند.

جهش شدید قیمت ملک پس از وقوع یک رشته زمین لرزه قدرتمند در منطقه مرزی ترکیه و سوریه در ماه فوریه (بهمن) (که منجر به کشته شدن بیش از ۵۱۰۰۰ نفر تنها در ترکیه شد)، ثبت شد. آنکارا هزینه خسارات وارده را بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.

ترکیه در رتبه بندی جهانی افزایش قیمت املاک قرار دارد و پس از آن مقدونیه شمالی و کرواسی قرار دارند که قیمت‌ها به ترتیب ۱۸.۸ درصد و ۱۶.۶ درصد در سه ماه اول سال افزایش یافته است. مجارستان (۱۶.۶٪) و لیتوانی (۱۵.۳٪) نیز در پنج کشور اول قرار گرفتند.

بر اساس داده‌های ردیابی شده توسط نایت فرانک، یونان، ایسلند و مکزیک به ترتیب شاهد افزایش ۱۴.۵ درصدی، ۱۳.۴ درصدی و ۱۱.۷ درصدی قیمت مسکن بوده‌اند، در حالی که پرتغال (۱۱.۴ درصد) و سنگاپور (۱۱.۳ درصد) نیز در ده‌ تای اول قرار گرفتند.

این مشاوره افزود که بازار جهانی املاک شاهد رشد سالانه قیمت ۳.۶ درصدی از ژانویه تا مارس (دی تا فروردین) بوده است که نسبت به رشد ۵.۷ درصدی در سه ماهه قبل کاهش یافته است.

شاخص جهانی قیمت خانه، میانگین قیمت املاک مسکونی را در ۵۶ کشور در سراسر جهان دنبال می کند. قیمت ها به صورت اسمی ارائه می شوند و برای تورم تعدیل نمی شوند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا