کد خبر: 190901112095
اقتصادبازار

قیمت دلار امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۱

قیمت دلار از آخرین روز هفته گذشته روند صعودی تازه‌ای را آغاز کرده و در برابر سیاست‌های بازارساز ایستاده است؛ این روند به ویژه با خبر تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا در مسیر فروش نفت ایران وضع کرده، تقویت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار بازار آزاد که امروز به ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسیده بود حالا در قیمت ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان معامله می‌شود. از هفته گذشته قیمت دلار روی مرز ۳۶ هزار تومان نوسان کرده و گاه اندکی در این کانال بالا رفته است. در حالی قیمت دلار آزاد مجددا در کانال ۳۶ هزار تومانی حرکت می‌کند که قیمت دلار توافقی به مرز ۳۵ هزار تومان رسیده است. طی روزهای گذشته فاصله این دو نرخ اندکی کاهش یافته و سود دلالان دلار را با ریسک جدی مواجه کرده است.

در این میان اما قیمت دلار صرافی ملی همچنان در کانال ۳۳ هزار تومانی فریز شده است. باید اشاره داشت که قیمت صرافی ملی چند روزی است به روزرسانی نشده است. در همین حال قیمت دلار نیمایی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد.

در بازارهای همسایه نیز قیمت دلار در حال افزایش است. دلار هرات امروز به ۳۶ هزار و ۱۶۰ تومان رسیده است و دلار سلیمانیه نیز ۳۶ هزار و ۵۵۰ تومان است.

سرعت رشد دلار طی هفته‌های اخیر کند شده  بود و هیجانات معامله‌گران برای خرید و فروش ارز نیز تا حدی فروکش کرده بود؛ با این حال کارشناسان همچنان خطر جهش‌های قیمتی جدید را گوشزد می‌کنند.

در این میان از نامشخص بودن نتیجه مذاکرات برجامی و اعمال تحریم‌های جدید علیه مقامات ایرانی به عنوان عوامل ایجاد ریسک‌های جدید بازار ارز نام برده می‌شود. از سوی دیگر آمریکا به تازگی برخی شرکت‌های خارجی را نیز به بهانه تسهیل فروش نفت ایران تحریم کرده است که خود به عنوان ریسک دیگری برای تامین ارز مورد نیاز کشور شناخته می‌شود.

در همین حال شرایط اقتصادی کشور هم مطلوب نیست و کارشناسان معتقدند تورم در حال رشد، رکود واحدهای تولیدی و همچنین کسری بودجه نشانگرهای افزایش قیمت ارز حداقل تا پایان امسال هستند.

با این حال اما بانک مرکزی سیاست‌هایی نظیر انتشار اوراق ارزی و تسهیل خرید و فروش ارز با سیاست‌های حمایتی از صرافی‌ها و دارندگان کارت بازرگانی را به عنوان تاکتیک‌های اصلی بازارساز برای مدیریت بازار ارز عنوان کرده است. این در حالی است که معامله‌گران بازار ارز به سیاست‌های اخیر بانک مرکزی توجهی نکرده‌اند و بی‌توجه به برنامه‌های کنترلی بانک مرکزی به معاملات ادامه می‌دهند.

آن طور که وضعیت فعلی بازار ارز نشان نشان می‌دهد، تا امروز، این معامله‌گران بوده‌اند که  توانسته‌اند مسیر بازار ارز را در دست خود گیرند و قیمت‌ها را به سمت بالا هدایت کنند. اما باید منتظر ماند و دید در نهایت بازارساز پیروز میدان خواهد بود یا معامله گران؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا