کد خبر: 09050194334
اقتصاداقتصاد کلانبازار

قیمت دلار فریز شد!/ یخ بازار ارز این هفته می‌شکند؟

کارشناسان بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که در چند هفته گذشته و آتی، احتمالا دلار دستخوش تغییر قیمتی خاصی نشود و قیمت‌ها در یک محدوده معین در نوسان باشد. این پیش‌بینی حالا محقق شدهو قیمت دلار در یک کانال خاص فریز شده است. چه چیزی یخ بازار ارز را می‌شکند؟

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ اگرچه روز گذشته قیمت دلار یکی دو پله بالاتر رفت و به محدوده مقاومتی خود نزدیک شد، اما حضور دلار در این محدوده دوام نداشت و قیمت دلار کمی عقب نشست.

اما این نوسان بسیار محدود بود و سیگنال خاصی را به بازار ارسال نمی‌کند. کارشناسان معتقدند دلار برای حرکت نزولی به اخبار برجامی نهایی نیاز دارد و اگر این اخبار به زودی منتشر نشود، یخ دلار باز می‌شود و احتمال افزایش آن وجود دارد.

از هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره مذاکرات هسته‌ای منتشر شد. اخباری که هم می‌توان آن را به معنای شکست مذاکرات در نظر گرفت و هم به معنای احنمال از سرگیری آن.

امروز یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با ایسنا اعلام کرده که در چند روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی جلساتی با آقای باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران داشتند. طبق مباحث مطرح شده، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار می‌شود.

خبر آغاز مذاکرات دلار را ارزان می‌کند؟

صرف آغاز مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شود. چراکه از خرداد سال گذشته تاکنون حداقل سه بار مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته شده و تا مرحله‌ای پیش رفته که مردم منتظر امضای توافقنامه بوده‌اند. اما کمی بعد خبر توقف مذاکرات رسیده است.

بازار ارز مدت‌هاست که به این اخبار واکنش نشان نمی‌دهد و تنها واکنش دلار، ممکن است توقف قیمتی در کانال کنونی باشد. پس از آن همه چیز به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

اگر مذاکرات به نتیجه برسد، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، باید منتظر افزایش قیمت دلار و حتی ثبت رکورد قیمتی جدید بود.

حالت دیگری که کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند شرایطی است که مذاکرات آغاز نشود و شرایط کنونی ادامه داشته باشد. به گفته کارشناسان در این حالت احتمالا دولت تلاش کند که قیمت دلار را مهار کند و برای این کار ارز به بازار تزریق کند.

اما این شرایط موقتی است و گفته می‌شود از شهریور ماه که کسری بودجه دولت بروز پیدا کند،‌شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر منفی خود را بر بازار می‌گذارند و نوسان قیمت‌ها آغاز می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا