کد خبر: 30050197275
بازارها و خدمات مالی

قیمت روبل امروز ۳۰ مرداد

قیمت روبل امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ نوساناتی داشت؛ نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۴۸۵ تومان است. بیشترین قیمت در طول روز چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، قیمت روبل امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ نوساناتی دارد. نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۴۸۵ تومان است. بیشترین قیمت روز هم ۴۸۶ و پایین‌ترین قیمت آن ۴۸۱ تومان بوده است.

همچنین متوسط قیمت ارز ملی روسیه در سایت کانون صرافان ایران، ۴۵۰ تومان اعلام شده است. بانک مرکزی قیمت روبل را افزایشی و ۷۰۶ تومان اعلام کرده است.

روبل دیجیتال راه‌اندازی می‌شود

به نقل از خبرآنلاین، بر اساس مقاله ای که در آن بانک مرکزی روسیه اولویت های سیاست پولی خود را برای دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ شرح می‌دهد، این بانک مرکزی قصد دارد دو سال آینده اجرای جامع روبل دیجیتال را آغاز کند.

بانک مرکزی روسیه ارز دیجیتال روبل را در ۲ سال آینده معرفی می‌کند؛ بانک مرکزی فدراسیون روسیه (CBR) اخیرا پیش نویس سندی را منتشر کرده است که مسیرهای اصلی سیاست پولی خود را در سه سال آینده مشخص می‌کند. این مقاله نشان می‌دهد که یکی از اهداف کلیدی آن، معرفی نسخه دیجیتالی ارز ملی فیات، روبل، خواهد بود.

در سال ۲۰۲۴، بانک روسیه شروع به اتصال تدریجی همه موسسات اعتباری به پلتفرم روبل دیجیتال و افزایش تعداد گزینه‌های پرداخت و تراکنش های موجود با استفاده از قراردادهای هوشمند خواهد کرد.

در حالی که اجرای کامل روبل دیجیتال تا دو سال دیگر آغاز می‌شود، برخی از ویژگی های آن مانند حالت آفلاین و همچنین اتصال سازمان های مالی غیربانکی و صرافی ها در سال ۲۰۲۵ پیش بینی می‌شود.

CBR تاکید کرد رویکرد مرحله‌ای به سمت معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به فعالان بازار اجازه می‌دهد تا با شرایط جدید سازگار شوند. این بانک همچنین خاطرنشان کرد که در صورت نیاز، ممکن است محدودیت‌های خاصی اعمال شود، مانند محدود کردن مقدار روبل دیجیتالی که می‌توان در یک کیف پول نگه داشت یا تعیین حداکثر مقدار قابل انتقال با هر تراکنش.

منتقدان هشدار داده اند که ارز دیجیتال بانک مرکزی به طور بالقوه می‌تواند ثبات سیستم بانکی را تهدید کند، اما بانک روسیه انتظار خروج گسترده وجوه از سپرده های بانکی را ندارد زیرا موسسات مالی سنتی با ارائه بهره مناسب و برنامه های پاداش سرمایه جذب می‌کنند.

بانک مرکزی روسیه افزود: برای بانک‌های روسیه، روبل دیجیتال باید به عنوان «یک انگیزه اضافی برای افزایش جذابیت حساب‌های بانکی» باشد.

CBR همچنین آماده می‌شود تا آزمایشات خود را با تراکنش‌های واقعی و کاربران در آوریل سال آینده، زودتر از برنامه ریزی اولیه آغاز کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا