کد خبر: 050902144347
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

قیمت سکه با این شرط به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد!/ خوش رقصی دلار در بازار سکه

یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه نقدینگی کل کشور حدود ۸۲۰۰ همت است، گفت: با یک رشد اقتصادی ناپایدار ۳ درصد، دلار روی کاغذ از ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان است.

در صورتی که انس جهانی هم در محدوده ۲ هزار دلار بماند، با یک حباب ۲۵ تا ۳۰ درصد، سکه را در یک بازه ۳۴ تا ۳۷ میلیون تومانی می‌توان پیش بینی کرد.

بازار طلا در اولین روز هفته روندی افزایشی به خود گرفت. بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا لحظه تنظیم این گزارش تقریبا به نیمه کانال فعلی رسیده و ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان قیمت دارد. سکه امامی با ۳۸۰ هزارتومان افزایش سقف ۲۹ میلیونی را شکست و وارد این کانال شد.

این رشد قیمتی در حالی است که دو عامل تاثیرگذار یعنی نرخ دلار و انس جهانی این بازار نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. بر این اساس قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومانی افزایشی است و نرخ انس جهانی طلا نیز از ۲ هزار دلار نیز عبور کرد. با درنظر گرفتن این که نوسانات محدود دلار اتفاق جدیدی نیست، آیا می‌توان روند قیمتی طلا و سکه را ناشی ازجهش طلای جهانی دانست؟

«سجاد بوربور» کارشناس بازار‌های مالی در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: برای طلای داخل مثل سکه و طلای ابشده دو عامل تاثیرگذار وجود دارد؛ یکی انس طلای جهانی، دوم نرخ دلار آزاد ایران. وقت‌هایی که دلار خیلی محرک است اصلا کسی به انس توجهی نمی‌کند، ولی وقتی دلار ثابت است یا در یک دامنه محدودی حرکت می‌کند در آن وقت انس توسط فعالان بازار جدی گرفته می‌شود، مثل سال‌های ۹۲ تا ۹۴ چون دلار تکان خاصی نمی‌خورد و در آن موقع اصطلاحا می‌گفتند بازار انسی است.

به گفته او، فعالان بازار طلا را به انسی و دلاری تشبیه می‌کنند. عملا در چند سال اخیر لیدر اصلی بازار طلا، دلار بوده است. در حال حاضر هم سکه آنقدر حباب گرفته که خیلی به انس اهمیت نمی‌دهد. همه منتظر سرنوشت دلار هستند.

اما در عین حال اثر انس جهانی را هم نمی‌توان کتمان کرد. در حال حاضر هم با جامپ انس طلا ، بازارداخلی قطعا بیشتر توجه می‌کند، چرا که دلار در محدوده کوچکی رنج می‌زند. اما نباید فراموش کرد که درطول این مدت طلای جهانی تحرکات ریزشی و رویشی زیادی داشته، اما قیمت سکه کمتر از ۷، ۸ درصد متاثر شد.

از همین رو می‌توان گفت بازار طلا عادت کرده که فقط بازار دلار را ببیند، چون می‌داند که رشد انس جهانی که تحت تاثیر عواملی چون جنگ قرار دارد؛ ناپایدار است و فقط سیاست‌های کلان اقتصادی آمریکاست که می‌تواند باعث رشد یا افت پایداردر بازار جهانی طلا شود.

پیش بینی قیمت سکه

شواهد و قرائن نشان ازعزم جدی سیاستگذار بر حفظ نرخ فعلی دلار تا پایان سال جاری را دارد. اما آیا می‌توان همین پیش بینی را برای بازار طلا و سکه نیز متصور بود؟ به گفته سجاد بوربور نقدینگی کل کشور حدود ۸۲۰۰ همت است. با یک رشد اقتصادی ناپایدار ۳ درصد، دلار روی کاغذ از ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان است. در صورتی که انس جهانی هم در محدوده ۲ هزار دلار بماند، با یک حباب ۲۵ تا ۳۰ درصد، سکه را در یک بازه ۳۴ تا ۳۷ میلیون تومانی می‌توان پیش بینی کرد.

این کارشناس بازار‌های مالی در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: اما اگر اتفاق جدیدی رخ دهد مثلا فروش نفت به مشکل بخورد، قیمت سکه را تا پایان امسال بالای ۴۰ میلیون تومان می‌توان دید. متغیر‌های کلان اقتصادی اگر چه تاخیر دارند، اما دروغ نمی‌گویند. حقیقت این است که در همین لحظه هنوز پایه پولی عدد‌های عجیب و غریبی را به خودش دیده و رکورد‌هایی زده است.

درست که جلوی رشد نقدینگی و چرخش پول را گرفتند، اما آیا این می‌تواند ادامه دار باشد؟ اگر جایی اشتباهی صورت بگیرد فنررشد قیمت‌ها به صورت جدی رها می‌شود. درست که هدف نگه داشتن دلار در نرخ فعلی است، اما باید دید آیا توانایی آن وجود دارد؟

مسیر رشد طلای جهانی هموار شد

در صورتی که دولت موفق شود سیاست‌های انقباضی خود را ادامه دهد، آنطور که از گفته‌های بوربور برمی‌آید احتمالا بازار طلای داخلی توجه بیشتری به تغییرات قیمتی انس جهانی نشان دهد. از همین رو پیش‌بینی نرخ این فلزاز اهمیت زیادی برخوردار است. به گفته‌ این کارشناس بازار‌های مالی، تاثیر اصلی روی افزایش قیمت طلای جهانی را متغیر‌های کلان اقتصادی امریکا گذاشته است. تورم شهری آمریکا طبق گزارش فدرال رزرو برای ماه اکتبر ۳.۲ دهم بوده است؛ این کاهش جدی است.

با این کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده پایین آمده است. این باعث شده که انس با روندی رو به رشد بالای ۲ هزار دلار حرکت کند. دلیل اصلی حرکت اخیر انس به بالای ۲ هزار دلارهمین سیاست‌های انقباضی امریکاست. این که بازار می‌بینید احتمال افزایش نرخ بهره کم شده و فعالان به سمت خرید طلا حرکت کنند.

او در این باره می‌گوید: قبول کنیم یک روزی می‌آید که مانند آگوست ۲۰۱۹ بانک مرکزی آمریکا به این نتیجه رسید که سیاست‌های انقباضی را به سیاست‌های انبساطی تبدیل کند چون دیگر کارآیی ندارد و اقتصاد آمریکا در رکود افتاده است، اتفاقات دیگری هم می‌افتد که ما به این جمع بندی می‌رسیم که از اینجا به بعد سخت است که نرخ بهره امسال به بالا حرکت کند. اما اگر این نرخ تغییری نکند و حتی پایین‌تر هم بیاید، هر دو سناریو به نفع طلای جهانی است.

از اینجا به بعد مسیر طلای جهانی خیلی برای رشد هموار است. از سال ۲۰۱۲ تا الان طلای جهانی رشدی نکرده و برای همین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

به گفته سجاد بور بور افزایش ذخایر طلایی توسط بانک‌های مرکزی کشور‌ها هم به همین دلیل است. به نظر می‌رسد تغییراتی در سیاست‌های انقباضی آمریکا رخ دهد، تغییراتی که به نفع بازار‌های جهانی به خصوص طلای جهانی است.

منبع: اقتصاد ۲۴

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا