کد خبر: 28010178439
بازارتولید و بازرگانیصنعت و معدن

قیمت لوازم خانگی چگونه کاهش می‌یابد؟

با نزدیک شدن مذاکرات وین به نتیجه نهایی خود بار دیگر امیدها برای بازگشت برندهای خارجی به بازار لوازم خانگی ایران زنده شده است. موضوعی که می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار و کاهش قیمت لوازم خانگی شود. اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

به گزارش تحارت‌نیوز، افزایش قیمت لوازم خانگی اخیرا اعتراض بسیاری از مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت. حال بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که با آزادسازی واردات و بازگشت برندهای خارجی به کشور احتمالاً بازار دچار تعدیل شود.

احیای احتمالی برجام روزنه امیدی در بازار ایجاد کرده که قیمت لوازم خانگی پس از این اتفاق کاهش یابد.

در همین زمینه اخیرا اظهاراتی به نقل از رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی منتشر شده که از افت ۳۰ درصدی قیمت‌ها پس از توافق احتمالی حکایت دارد.

البته این اظهارات از سوی وی تکذیب شد. طوری‌که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مصاحبه منتشرشده مبنی بر کاهش قیمت ۳۰ درصدی قیمت لوازم خانگی کذب است.

قیمت لوازم خانگی چگونه کاهش می‌یابد؟

اکبر پازوکی تشریح کرد: در حال حاضر برنا‌مه‌ای برای واردات وجود ندارد. اگر دولت به تولیدکننده در واردات قطعه و مواد اولیه کمک کند می‌توان به کاهش قیمت امید داشت.

او افزود: اگر از تولیدکنندگان حمایت شود، آن‌ها می‌توانند بدون افزایش قیمت محصول خود را بفروشند. اکنون آزادسازی واردات به نفع تولیدکنندگان نیست. آنها به سختی کارخانه‌های خود را تاسیس کردند و حتی باعث اشتغال‌زایی در کشور شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه قرار بر آزادسازی واردات بود، چرا باید روی بخش تولید سرمایه‌گذاری می‌شد؟

این فعال صنفی این را هم توضیح داد: تغییر قیمت لوازم خانگی بر اثر واردات یا نرخ ارز بر عهده انجمن صنایع لوازم خانگی است.

در حال حاضر توانایی تولید اکثر کالاهای بزرگ را در کشور داریم و تنها قطعه‌ای که اکنون قادر به تولید آن نیستیم موتور است. به همین دلیل باید واردات موتور به کشور وجود داشته باشد. اگر تحریم‌ها برداشته شود قیمت

پازوکی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ارز کمتری برای محصولات خارجی پرداخت می‌شود به این دلیل که پول از طریق واسطه به کشور مقصد نمی‌رسد و مستقیم وارد آن کشور می‌شود.

زمانی که قیمت بدون واسطه محاسبه شود قاعدتا ارزان‌تر خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا