کد خبر: 11050194622
بازارها و خدمات مالی

قیمت لیر امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۹۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۳۵ تومان افزایش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۹۹ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۵۹۹ تومان و کمترین قیمت ۱۵۹۹ تومان است.

تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید

هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر تورم در ترکیه را به ۸۱ درصد رسانده و پیش‌بینی می‌شود در پایان ۲۰۲۲ تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید.

تسنیم به نقل از رویترز نوشت: انتظار می‌رود تورم در ترکیه در ماه جاری میلادی حدود ۸۱ درصد باشد و در پایان ۲۰۲۲ تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید.

هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر همچنان قیمت‌ها را در ترکیه بالاتر می‌برد.

تورم در ترکیه از پاییز سال گذشته روبه‌افزایش بوده‌است، یعنی از زمانی‌که لیر ارزش خود را پس‌از کاهش تدریجی نرخ بهره بانک مرکزی تا ۱۴ درصد، از دست داد.

مشکلات اقتصادی به‌وجودآمده درنتیجه‌ حمله‌ روسیه به اوکراین و ادامه ضعف لیر باعث شده قیمت‌ها در سال جاری میلادی افزایش بیشتری داشته باشند. لیر ۴۴ درصد از ارزش خود را در سال گذشته میلادی از دست داد و ۲۷ درصد هم در سال جاری سقوط کرده‌است.

نظرسنجی رویترز از ۱۰ مؤسسه‌ تحقیقاتی، متوسط تورم سالیانه در ماه ژوئیه در ترکیه را ۸۰٫۵۰ درصد نشان می‌دهد. پیش‌بینی این مؤسسات بین ۷۹٫۴۵ و ۸۲٫۵۰ درصد متغیر بوده‌است.

این بالاترین رقم تورم از اوت ۱۹۹۸ است، یعنی زمانی‌که تورم سالیانه به ۸۱٫۴ درصد رسیده بود و ترکیه تلاش می‌کرد به دهه‌ها تورم بالا پایان دهد.

متوسط پیش‌بینی این مؤسسات از تورم ماهیانه ۲٫۹۰ درصد بوده‌است یعنی بین ۲٫۲۸ تا ۴ درصد.

پیش‌بینی می‌شود تورم تا پایان سال جاری میلادی تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

دولت ترکیه اعلام کرد با توجه به برنامه اقتصادی جدید، تورم کاهش خواهد یافت. در این برنامه، اولویت بر نرخ پایین بهره جهت تقویت تولید و صادرات و رسیدن به مازاد حساب جاری است.

اردوغان گفت انتظار می‌رود تورم تا فوریه و مارس سال آینده میلادی به سطح قابل‌قبولی برسد. بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی خود برای تورم در پایان ۲۰۲۲ را تا ۶۰٫۴ درصد بالا برده‌است.

این بانک قبلاً رقم ۴۲٫۸ درصد را اعلام کرده بود.

قانون‌گذاران و اقتصاددان‌های مخالف طرح‌های اردوغان اعتبار گزارش اداره آمار ترکیه را زیر سوال برده و ادعا می‌کنند تورم بسیار بالاتر از اطلاعات رسمی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا