کد خبر: 15090059473
اقتصاد

قیمت مرغ و تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب است

رییس اتحادیه پرنده و ماهی خاطر نشان کرد: واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه باعث شد میزان تولید مرغ گوشتی روند صعودی به خود بگیرد و هم اکنون آرامش در بازار حاکم شده است.

مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهش قیمت مرغ گرم در بازار، گفت: بازار مرغ بیش از هر عامل دیگر تابع عرضه و تقاضاست. در چند هفته گذشته میزان تولید روند صعودی به خود گرفت و میزان عرضه در بازار بالا رفت و به تبع آن قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کردند.

وی بابیان اینکه قیمت مرغ گرم کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود، تصریح کرد: نرخ مصوب کیلویی ۳۱ هزار تومان است این در حالیست که در بازار آزاد مرغ کیلویی ۲۹ تا ۲۸ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

به گفته این فعال اقتصادی، مطابق با پیش‌بینی‌های ما تا شب عید در تامین مرغ گرم با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود وهم اکنون آرامش در بازار مرغ ایجاد شده است.

یوسف‌خانی در پاسخ به این پرسش که واردات جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار در ایجاد این شرایط چه تاثیری گذاشت؟ تصریح کرد: در یک مقطع زمانی افزایش قیمت جوجه یک روزه باعث کمیاب شدن آن در بازار شده بود از این‌رو تولیدکنندگان نمی‌توانستند در این زمینه نیاز خود را تامین کنند در نتیجه شاهد بر خوردن تعادل بازار بودیم. اما واردات به‎موقع جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار به چرخه تولید، میزان تولید را به حالت عادی بازگرداند و هم اکنون شاهد آرامش در بازار هستیم.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی، در یک سال گذشته ما با کمبود تولید مواجه شدیم این در حالیست که در سنوات گذشته نه تنها کمبود تولید نداشتیم بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌خصوص عراق تولیدات خود را صادر می‌کردیم. امیدواریم بتوانیم دوباره صادرات مرغ گوشتی را در پیش بگیریم.

یوسف‌خانی بابیان اینکه نیاز تهران از استان‌های همجوار تهیه و تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: مرغداری‌ها در تهران محدود هستند و حدود ۸ الی ۱۰ درصد از نیاز تهران را تولید می‌کند. نیاز این استان یا بهتر است بگویم نیاز کل کشور از استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان تهیه و تامین می‌شود.

وی با اشاره به توزیع مرغ منجمد در بازار، گفت: توزیع این مرغ در ایجاد آرامش در بازار بسیار تاثیر گذار بود. بعد از ثبات در تولید و توزیع مرغ توزیع مرغ منجمد قطع شد.

وی در ادامه تصریح کرد: مرغ منجمد توزیع شده در بازار از ترکیه و برزیل وارد می‌شد. باید بگویم که کیفیت مرغ برزیلی به‌‌نسبت مرغ ترکیه‌ای بهتر و خوش پخت‌تر است. اما کیفیت مرغ این دو کشور به نسبت تولیدات ما بسیار پایان‌تر است.

یوسف‌خانی بابیان اینکه کیفیت تخم‌مرغ ترکیه‌ای نیز به‌نسبت تولیدات داخلی کمتر است، تصریح کرد: قیمت تخم‌مرغ نیز به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده است قیمت مصوب تخم‌مرغ کیلویی ۴۳ هزار تومان است این در حالیست که در بازار آزاد تخم‌مرغ کیلویی ۴۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا